Helelektrisk Transit i 2021

Ford elektrifiserer - viste helelektrisk 2-tonns Transit og flere hybrider.

Her presenteres den helelektriske 2-tonns Ford Transit av Ford Europas visepresident for marketing salg og service, Roelant de Waard
Her presenteres den helelektriske 2-tonns Ford Transit av Ford Europas visepresident for marketing salg og service, Roelant de Waard Foto: Ford
Publisert Oppdatert

I alt annonserte Ford hele 16 elektrifiserte nyttekjøretøy og personbiler tirsdag 02. april.

Helelektrisk Ford Transit

En prototype av den nye helelektriske 2-tonns Transit ble også vist frem på «Go Further»-arrangementet.

Skal redusere driftskostnadene

Denne settes i produksjon i 2021 og skal i tillegg til å være nullutslippsbil med mindre støy, også gi bedriftene reduserte driftskostnader, sier Ford.

Batterielektrisk 2-tonns Transit settes i produksjon i 2021.
Batterielektrisk 2-tonns Transit settes i produksjon i 2021. Foto: Ford

"Varebilen er utviklet for å innfri behovene til de som frakter varer i urbane miljøer."

Den blir tilgjengelig med flere karosserier og skal alltid være oppkoblet.

Tilstrekkelig rekkevidde

Det elektriske drivverket er utviklet for å ha tilstrekkelig rekkevidde for bruk til de fleste oppgaver og under alle slags værforhold, heter det i pressemeldingen fra Ford.

Og med de ordene hører det ut som Ford har siktet seg inn på samme segment som Volkswagen med E-Crafter og Mercedes-Benz med E-Sprinter.

El-transit i dag:

Ford tilbyr i dag sammen med StreetScooter en helelektrisk varebilløsning for såkalte «last mile»-leveringer. Den Transit-baserte StreetScooter WORK XL blir bygget på Fords fabrikk i Köln i Tyskland.
Den er for tiden i drift hos Deutsche Post DHL.
I løpet av året vil WORK XL-kjøretøy være med i pilotprogrammer i en rekke virksomheter i Tyskland, Nederland og Belgia.

Mer produktivt

Nye elektrifiserte kjøretøy, inkludert den helelektriske Transiten, online-tjenester og strategiske partnerskap skal bidra til enda større produktivitet for Ford sine nyttekjøretøykunder i Europa.

En rekke nyttekjøretøy-nyheter ble presentert på Fords «Go Further» - arrangement i Amsterdam.

Transit Custom ladbar hybrid

Ford lanserte også Ford Transit Custom ladbar hybrid, en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.

Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Ladbar hybrid har Ford manglet, både på personbilsiden og varebilsiden. Men nå kommer de.
Ladbar hybrid har Ford manglet, både på personbilsiden og varebilsiden. Men nå kommer de. Foto: Ford

Pene tall

Nye Transit Custom ladbar hybrid skal ifølge Ford ha et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.

EcoBlue hybrid

Ford lanserte også EcoBlue hybrid med 48-volts mild hybrid-teknologi som skal egne seg i byer eller for kjøring med mye start- og stopp.

Den er tilgjengelig på 2-tonns Transit, Transit Custom og Tourneo Custom fra midten av 2019. Med EcoBlue Hybrid er Ford første ute med denne teknologien i disse segmentene.

8-seteren Tourneo Ckustom kommer også som ladbar hybrid.
8-seteren Tourneo Ckustom kommer også som ladbar hybrid. Foto: Ford

EcoBlue hybrid-teknologien gir 3 % lavere drivstofføkonomi sammenlignet med en tilsvarende 2-liters EcoBlue dieselmodell. Ved bykjøring, med mye start og stopp, kan forbruket reduseres med så mye som 8 % ifølge Ford.