Opplagt kandidat for det norske markedet

Ford har startet produksjon av det elektriske nyttekjøretøyet StreetScooter Work XL. Foreløpig vil de kun bli brukt av Deutsche Post DHL, men vil etter hvert komme i ordinært salg.

StreetScooter Work XL er basert på en 2-tonns Ford Transit-chassis, men er utstyrt med en helelektrisk drivlinje og et skappåbygg som blir produsert etter spesifikasjoner fra StreetScooter.
StreetScooter Work XL er basert på en 2-tonns Ford Transit-chassis, men er utstyrt med en helelektrisk drivlinje og et skappåbygg som blir produsert etter spesifikasjoner fra StreetScooter. Foto: Ford/StreetScooter
Publisert Oppdatert

På Fordfabrikken i Köln produseres det nå opptil 16 stykker hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3.500 enheter.

StreetScooter Work XL er basert på en 2-tonns Ford Transit, men er utstyrt med en helelektrisk drivlinje og et skappåbygg som blir produsert etter spesifikasjoner fra StreetScooter. Denne tyske produsenten av elektriske kjøretøyer ble etablert i 2010 og har siden 2014 vært et datterselskap av Deutsche Post DHL Group. Over 6.000 enheter av de mindre modellene Work og Work L er allerede i bruk av Deutsche Post DHL.

På Fordfabrikken i Köln produseres det nå opptil 16 StreetScooter Work XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3.500 enheter.
På Fordfabrikken i Köln produseres det nå opptil 16 StreetScooter Work XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3.500 enheter. Foto: Ford/StreetScooter

Ideell produksjonspartner

Achim Kampker, adm. direktør i StreetScooter, fremhever at de med Ford har fått en ideell partner som forstår deres behov for en fleksibel og kundeorientert produksjon. Med StreetScooter Work XL mener han at de kan tilby en perfekt e-varebil for bruk i bysentrum.

– Dette samarbeidsprosjektet viser at vi også kan levere «småskala»-produksjon av kjøretøy. Det er også et unikt eksempel på hvordan Fords ekspertise på nyttekjøretøy kan kombineres med et gründerselskap, sier sjefen for produktutvikling i Ford Europe, Joerg Beyer.

Motorer opptil 90 kWh

Work XL har et lasteromsvolum på 20 kbm, plass til mer enn 200 standardpakker og en nyttelast på 1.275 kilo.
Work XL har et lasteromsvolum på 20 kbm, plass til mer enn 200 standardpakker og en nyttelast på 1.275 kilo. Foto: Ford/StreetScooter

Work XL er den største kjøretøyvarianten til StreetScooter, med et lasteromsvolum på 20 kbm, plass til mer enn 200 standardpakker og en nyttelast på 1.275 kilo. Ford vil produsere varebilen med et utvalg elektriske motorer og litium-ionbatterier som leverer opptil 90 kW (122 hk) og med et maksimalt dreiemoment på 276 Nm.

Med en batterikapasitet på 76 kWh oppgis StreetScooter WORK XL å ha en rekkevidde på opptil 200 kilometer. Sammenliknet med dieselmodellen vil hver av de nye elektriske nyttekjøretøyene redusere CO2-utslippet med inntil 5 tonn i året og spare 1.900 liter diesel.

Aktuell i Norge

I starten vil Work XL kun bli tilbudt Deutsche Post DHL Group som bruker det elektriske kjøretøyet til pakkelevering i tyske byer. Senere vil også denne største StreetScooter-modellen bli tilbudt til andre slik tilfellet allerede er for de mindre modellene Work og Work L. Ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør Per Gunnar Berg er Norge et opplagt land hvor Ford vurderer salg av StreetScooter Work XL.