Det er bare å glede seg

Førsteinntrykket av nye Opel Combo er svært godt. Den fremstår mer som en komfortabel personbil med et uvanlig stort bagasjerom enn en rendyrket varebil. Salget starter i midten av september.

Etter at Opel ble kjøpt opp av franske Groupe PSA i mars fjor er femte generasjon Opel Combo nå blitt trilling med tredje generasjon Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Riktignok er ikke søskenflokken like enegget som de to sistnevnte tidligere har vært – i tillegg til ulike frontpartier fremstår de nå også langt mer forskjellige innvendig.
Etter at Opel ble kjøpt opp av franske Groupe PSA i mars fjor er femte generasjon Opel Combo nå blitt trilling med tredje generasjon Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Riktignok er ikke søskenflokken like enegget som de to sistnevnte tidligere har vært – i tillegg til ulike frontpartier fremstår de nå også langt mer forskjellige innvendig. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Etter at tradisjonsrike Opel ble kjøpt opp av franske Groupe PSA i mars fjor er femte generasjon Opel Combo nå blitt trilling med tredje generasjon Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Riktignok er ikke søskenflokken like enegget som de to sistnevnte tidligere har vært – i tillegg til ulike frontpartier fremstår de nå også langt mer forskjellige innvendig.

Selv om Opels inntreden i PSA er relativt fersk, har likevel Opels ingeniører deltatt mye i utviklingen av den nye modellen. Og at det nettopp er Opel som nå har fått ansvaret for all videre utvikling av gruppens lette nyttekjøretøyer bør være et tydelig tegn på at franskmennene er mer enn godt fornøyd med sine nye tyske design- og ingeniørkollegaer.

Personbilplattform

Opel Combo tilbys også som en praktisk og på alle måter komfortabel flerbruksbil med tilnavnet Life, og årsaken til at også varebilen nå fremstår med typiske personbilkvaliteter skyldes i stor grad at den bygger på PSA sin EMP2-plattform som nå ligger til grunn for produksjonen av brorparten av personbilene til både Peugeot og Citroën. Bakpartiet til Combo er imidlertid det samme velprøvde som dagens Berlingo og Partner er bygget på og således har man kombinert det beste fra de to leirene.

Opp til 4,4 kubikk

Combo tilbys i to totallengder på henholdsvis 4,4 og 4,75 meter, med lastevolum opp til henholdsvis 3,8 og 4,4 kbm. Tillatt nyttelast strekker seg opp til 1.000 kilo og begge har plass til to EUR-paller. De er også utstyrt med en luke i skilleveggen som gjør at man kan transportere opp til 3 og 3,4 meter lange gjenstander frem over passasjersetet. De kan også utstyres med en "giraffluke" bakerst på taket. Combo kan leveres med skyvedører på begge sider og med enten topphengslet bakluke eller sidehengslede bakdører. Lastehøyden er oppgitt til 58 cm, det er godt med surrekroker og lasterommet blir effektivt opplyst av LED-lamper.

Basert på den lange versjonen vil Combo også bli tilbudt som en 5-seters "crew-cab" med en skillevegg som kan skyves fremover dersom baksetene slås ned og bilen kun skal brukes som en 2-seter.

Combo tilbys i to totallengder med lastevolum opp til 4,4 kbm menstillatt nyttelast strekker seg opp til 1.000 kilo. Begge har plass til to EUR-paller. De kan leveres med skyvedører på begge sider og med enten topphengslet bakluke eller sidehengslede bakdører.
Combo tilbys i to totallengder med lastevolum opp til 4,4 kbm menstillatt nyttelast strekker seg opp til 1.000 kilo. Begge har plass til to EUR-paller. De kan leveres med skyvedører på begge sider og med enten topphengslet bakluke eller sidehengslede bakdører. Foto: Henning Ivarson

Praktisk overlastindikator

Combo vil fra neste år kunne utrustes med en praktisk overlastindikator som automatisk måler vekten på hva som er ombord når bilen startes. Alternativt kan føreren be det sensorbaserte systemet å sjekke vekten ved å trykke på en knapp. Fører varsles med et lyssignal når vekten passerer 80 prosent av tillatt nyttelast og på annen måte hvis tillatt vekt er passert.

Kompakte motorer

Combo tilbys med to svært kompakte motorer: en 1,5-liters diesel og en 1,2-liters bensin. Dieselmotoren tilbys med effekter på 76, 102 og 130 hk, med maks dreiemoment på respektive 220, 250 og 300 Nm som oppnås allerede ved 1.750 o/min. De to minste motoralternativene står i kombinasjon med en 5-trinns manuell girkasse, mens man for 130-hesteren kan velge mellom en 6-trinns manuell eller 8-trinns automat.

Takket være at Combo er bygget på EMP2-plattformen tilbys den med en rekke førerassistentsystemer. Hele 19 for å være nøyaktig. Blant disse kan nevnes et kamera som fungerer som et digitalt sladrespeil slik at fører har full oversikt rett bakover selv om lasterommet er fullt. Det kan naturligvis også benyttes som rygge-kamera. Et annet kamera i høyre sidespeil eliminerer dødsonen på den siden og Combo kan også blir utstyrt med "Flank Guard" som skal forhindre påkjørsel av stolper og andre gjenstander ved krapp svingkjøring i lave hastigheter. I tillegg kan Combo utstyres med mange av systemene som lenge har vært vanlige å finne på lastebiler, men som den siste tiden også har blitt populære på personbiler. Her kan eksempelvis nevnes adaptiv fartsholder, trafikkskiltleser, fotgjengervarsel med automatisk nødbrems, aktiv filholder, bakkestart- og bakkenedkjøringsassistent og varsling om fører begynner å bli uoppmerksom.

Hvorvidt noen av disse vil bli en del av standardutstyret på bilene som tas inn til Norge er foreløpig ukjent.

Combo vil bli tilbudt både som 2- og 3-seter. Midtsetet kan gjøres om et praktisk svingbart arbeidsbord og egner seg nok bedre til det enn som sitteplass. Årsaken er at midtkonsollen som girspaken og automatgirvelgeren er montert på stikker såpass langt ut at det blir veldig dårlig plass for midtsetepassasjeren. Bortsett fra det, virker interiøret i Combo godt gjennomtenkt.
Combo vil bli tilbudt både som 2- og 3-seter. Midtsetet kan gjøres om et praktisk svingbart arbeidsbord og egner seg nok bedre til det enn som sitteplass. Årsaken er at midtkonsollen som girspaken og automatgirvelgeren er montert på stikker såpass langt ut at det blir veldig dårlig plass for midtsetepassasjeren. Bortsett fra det, virker interiøret i Combo godt gjennomtenkt. Foto: Opel

Stilrent interiør

Som nevnt skiller interiøret i de nye PSA-varebilene seg mer fra hverandre enn hva som er tilfelle med dagens Partner og Berlingo. Det gjelder spesielt instrumenteringen, men også utformingen av dashbordet, infotainment- og navigasjonssystemet som Opel har fått satt sitt preg på. Blant annet skal Combo etter sigende være den eneste av de tre som vil bli tilbudt med varme i rattet.

Combo vil bli tilbudt både som 2- og 3-seter. Midtsetet kan gjøres om et praktisk svingbart arbeidsbord og egner seg nok bedre til det enn som sitteplass. Årsaken er at midtkonsollen som girspaken og automatgirvelgeren er montert på stikker såpass langt ut at det blir veldig dårlig plass for midtsetepassasjeren.

Bortsett fra det, virker interiøret i Combo godt gjennomtenkt med blant annet flere praktiske oppbevaringsrom som det jo nesten aldri blir nok av i denne biltypen. Her er det rom med lokk både på toppen av dashbordet i tillegg til to på passasjersiden, store dørlommer og hattehylle over frontruten. Det finnes både 12- og 230 volts uttak i tillegg til USB-kontakt som enten bare kan benyttes til lading av mobile enheter eller for tilkobling av smarttelefoner til Opels eget infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto. Også navigasjonssystemet er Opels eget og alt dette betjenes enkelt på en åtte tommers berøringsskjerm. I stedet for å være integrert i dashbordet er den i stil med moderne bildesign plassert stående oppe på dashbordet.

Siden våre kjøreinntrykk av Combo har en sperrefrist til 22. oktober, er alle de gode inntrykkene vi nå bringer utelukkende basert på kjøringen av Combo Life. Så får leserne inntil videre bare gjette seg til hvor store forskjellene er mellom disse.
Siden våre kjøreinntrykk av Combo har en sperrefrist til 22. oktober, er alle de gode inntrykkene vi nå bringer utelukkende basert på kjøringen av Combo Life. Så får leserne inntil videre bare gjette seg til hvor store forskjellene er mellom disse. Foto: Henning Ivarson

Forbud om omtale av kjøreegenskaper

Sperrefrister er en irriterende, men til tider vanlig del av biljournalistikken. Nylig inviterte Opel til visning og prøvekjøring av både Combo og Combo Life. Den foregikk i Rüsselsheim, Opels høyborg noen få mil sydvest for Frankfurt, og etter nesten 30 i år bransjen var det første gang jeg opplevde at det var en sperrefrist som bare omfattet kjøreinntrykkene – i dette tilfellet av Combo. Vi fikk altså lov til å rapportere så mye vi orket om begge bilene og hvordan Combo Life var å kjøre. Hvordan vi opplevde Combo på veien må vi pent holde for oss selv helt frem til 22. oktober…

Jeg er godt innenfor når jeg beskriver den komfortable førerplassen med gode justeringsmuligheter av både sete og ratt, den gode sikten, inkludert head up-displayet som gir deg relevante data midt i siktlinjen, og det svært lave innvendige lydnivået. Når jeg derimot nevner hvor trekkvillig den lille 1,5-liters motoren er, hvor silkemykt automatkassen jobbet, hvor presis den manuelle kassen er og hvor retningsstabil bilen er, ja så må det altså presiseres at det er mine inntrykk av Combo Life som ble kjørt like mye som Combo. Så får leserne inntil videre bare gjette seg til hvor store forskjellene er mellom disse.

4x4 til neste år

Hvis man vil sikre seg ekstra fremkommelighet er foreløpig eneste alternativ å utstyre Combo med IntelligGrip traction control system som består av de fem modusene: Normal/On-Road, Snow, Mud, Sand og ESP Off. I tillegg kan man bestille bilen med "Worksite" setup som blant annet inkluderer 30 mm høyere bakkeklaring, større hjul og tilpasset understell med blant annet progressive bakfjærer.

4x4-varianter er imidlertid varslet allerede til neste år. Mens selve bilen blir produsert på PSA-fabrikken i Vigo i Spania er det fortsatt Automobiles Dangel i franske Alsace som står for ombyggingen til 4x4-versjoner.

Elektrisk lar vente på seg

Groupe PSA har besluttet å videreføre salget av dagens Partner Electric og Berlingo Electric. Når siste generasjon av disse – og dermed også Opel Combo – vil bli lansert med elektrisk drivlinje er foreløpig ukjent.

Opels første elektriske varebil vil derfor høyst sannsynlig bli den større modellen Vivaro som til neste år vil bli lansert i en ny generasjon og fremstå som tilnærmet identisk med Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota ProAce. Det er ventet at denne søskenflokken, og i hvert fall PSA Groups egne modeller vil lansert i elektriske versjoner i 2020.

Opel har lang erfaring med varebiler og denne "Schnelllieferwagen" ble lansert i 1953. Combonavnet dukket opp for første gang i varebilen Kadett Combo som ble produsert fra 1986 til 1993. Både andre generasjon (1993 – 2001) og tredje generasjon (2001 – 2011) var basert på Corsa, mens dagens fjerde generasjon (2011 – 2018) er tilnærmet identisk med Fiat Doblò.
Opel har lang erfaring med varebiler og denne "Schnelllieferwagen" ble lansert i 1953. Combonavnet dukket opp for første gang i varebilen Kadett Combo som ble produsert fra 1986 til 1993. Både andre generasjon (1993 – 2001) og tredje generasjon (2001 – 2011) var basert på Corsa, mens dagens fjerde generasjon (2011 – 2018) er tilnærmet identisk med Fiat Doblò. Foto: Henning Ivarson

Salget starter snart

Etter at konkurransetilsynet har godkjent Bertel O. Steens oppkjøp av Opel Norge ble det klart at merket kommer hjem til det selskapet som hadde importen fra 1909 og frem til 1918 da den godeste Bertel O. Steen ga Opelagenturet til sin yngste bror Gustav Thrane Steen.

Salget av nye Opel Combo starter opp samtidig med publikumspremieren på IAA Nutzfahrzeuge i midten september og de første modellene er ventet til landet mot slutten av året. Priser er foreløpig ikke kjent.