Fra Green Cargo til CargoNet

I dag overtar CargoNet AS som togoperatør for DB Schenker på ruten Oslo-Narvik tur-retur.

Schenkertoget fraktet i fjor 24.000 TEU. Det er 60 prosent mer enn i startåret 2011. For å lykkes med videre vekst fremholder Schenker at godstogene trenger bedre prioritering på sporet og modernisering av spor og terminaler.
Schenkertoget fraktet i fjor 24.000 TEU. Det er 60 prosent mer enn i startåret 2011. For å lykkes med videre vekst fremholder Schenker at godstogene trenger bedre prioritering på sporet og modernisering av spor og terminaler. Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto
Publisert Oppdatert

Det skjer nøyaktig på datoen seks år etter at Schenkertoget startet i regi av Schenker AS, DB Rail, Green Cargo og Cargolink.

Schenker sa opp avtalen med Green Cargo i fjor høst, men presiserer at Green Cargo til siste slutt har gitt god service og fulgt opp oppdraget på en utmerket måte. 30. desember kl. 21:28 kjørte Green Cargo sin siste avgang fra Alnabru med 16 vogner, to lokomotiver og totalvekt 1486 tonn. Fra i dag er det altså CargoNet som er togoperatør for ruten mellom Oslo og Narvik.

Schenkertoget representerer en samferdselspolitisk historie i Norge der toget kan ta gods fra veitransport bare forholdene blir lagt til rette for dette. Det første året fraktet toget 15.000 TEU og i fjor var antallet 24.000 TEU. For å lykkes med videre vekst trenger godstogene bedre prioritering på sporet og modernisering av spor og terminaler.

For nøyaktig seks år siden, den 3. januar 2011, forlot det første DB Schenker North Rail Express Alnabru med kurs mot Narvik. På bildet ser vi 
adm. direktør Michael Holmstrøm i Schenker AS (t.v.) og daværende næringspolitisk direktør i NHO Petter Haas Brubakk. Arkivfoto
For nøyaktig seks år siden, den 3. januar 2011, forlot det første DB Schenker North Rail Express Alnabru med kurs mot Narvik. På bildet ser vi adm. direktør Michael Holmstrøm i Schenker AS (t.v.) og daværende næringspolitisk direktør i NHO Petter Haas Brubakk. Arkivfoto Foto: Trond Schieldrop