Fremtidsrettet matleverandør

Nylig gjennomførte Kolonial.no sine første forsøk på matlevering med drone. Selskapet har tidlgere demonstrert en selvkjørende matbutikk.

Helt uten ratt og sjåfør rullet «butikken» langs veien på Fornebulandet i Bærum. Inni den var det matvarer som ble levert ut til en Kolonial.no-kunde i nærområdet.

Helt uten ratt og sjåfør rullet «butikken» langs veien på Fornebulandet i Bærum. Inni den var det matvarer som ble levert ut til en Kolonial.no-kunde i nærområdet. Foto: Kolonial.no

Publisert Oppdatert
Ved hjelp av en mobilapp bestiller kunden hjemlevering av maten som er bestilt på kolonial.no. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvaren.

Ved hjelp av en mobilapp bestiller kunden hjemlevering av maten som er bestilt på kolonial.no. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvaren. Foto: Kolonial.no

Endringene vil få en voldsom betydning for transport verden over. Dette kan være den nye oljen.
Karl Munthe Kaas

– Dette viser hvilke muligheter som ligger i mat på nett, og det er nærmere virkeligheten enn man tror, sa gründer og sjef for Kolonial.no, Karl Munthe Kaas da matbutikken, helt uten ratt og sjåfør, rullet langs veien på Fornebulandet i Bærum på slutten av fjoråret. Inni den var det matvarer som ble levert ut til en Kolonial.no-kunde i nærområdet.

– Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Det gir maksimal fleksibilitet og service for kunden. Teknologien er her veldig snart og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter, fortsetter han.

Ved hjelp av en mobilapp bestiller kunden hjemlevering av maten som er bestilt på kolonial.no. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvaren.

 

Personbilbruken reduseres

– Det har vært veldig spennende å se at teknologien kan benyttes utover det å kun transportere personer, men også varer. Mange bruker fortsatt bil når de skal foreta innkjøp og mye av handelen skjer på den tiden av døgnet da det ellers også er mye trafikk. Ved å ta i bruk selvkjørende butikker med lokale hentepunkter, vil behovet for personbil bli redusert, noe som igjen er positivt på miljøet og trafikkbildet i sin helhet, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som var tilstede under demonstrasjonen. Med regelverket på plass mener han at norske miljøer kan tar en ledende posisjon på selvkjørende kjøretøy.

– Endringene vil få en voldsom betydning for transport verden over. Dette kan være den nye oljen, la Munthe Kaas til.

 

Avansert el-butikk

Det selvkjørende hentepunktet som ble brukt under demonstrasjonen på Fornebu er en ombygd variant av den elektriske bussen EZ10. Den går i dag som turistbuss i Singapores havneområder og som vanlig kollektivtransport i den finske hovedstaden Helsinki.

Den fire meter lange «butikken» benytter en avansert form for GPS (DGPS)-kameraer og det lysbaserte «radarsystemet» Lidar. Det betyr at den først «pugger» veien den skal kjøre. Senere stopper og starter bussen avhengige av hva slags kommandoer den får og hvilke hindringer som eventuelt oppstår i den planlagte kjørebanen.

 

Smidig handletur

Vanlig fart ligger på i overkant av 20 km/t.

– Vår langsiktige visjon er å ha selvkjørende hentepunkt som kjører fra lageret og så nær kundens hjem som mulig. Det betyr full fleksibilitet i hentetidspunkt for kunden kombinert med hjemleveringens bekvemmelighet. Dette er også svært kostnadseffektivt og du har et stort mulighetsrom for både utkjøring og retur av varer, sa Munthe Kaas.

 

Må tilpasses norske forhold

Teknologien er i stor grad tilstede og utvikler seg med stormskritt. Et helt sentralt punkt for Kolonial.no blir å få utviklet et selvkjørende hentepunkt som er tilpasset norske vei- og føreforhold – spesielt på vinterstid.

Munthe Kaas mener at det ikke nødvendigvis er de store og etablerte aktørene som kommer til å drive utviklingen fremover.

– Både priser på utstyr og tilgang på teknologi åpner opp for at mindre teknologidrevende aktører kan komme på banen. Der bør de norske miljøene være.

Miljøaspektet er også en driver i utviklingen.

– Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente. Sluttkunden får også en stor tidsgevinst. Matbutikken kommer hjem når det passer deg. Her er det vinn-vinn over hele linjen, sa den entusiastiske nettmatgründeren.

Samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen sier at han skal gjøre alt han kan for at myndighetene ikke skal stå i veien for en slik utvikling.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener teknologien Kolonial.no-sjef, Karl Munthe Kaas viste frem, var spennende.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener teknologien Kolonial.no-sjef, Karl Munthe Kaas viste frem, var spennende. Foto: Kolonial.no