23948sdkhjf

Steinsvik: Full kontroll i et marked som eksploderer

Veksten i oppdrettsnæringen er nærmest eksplosjonsartet. Med 25 kontorer og virksomhet i elleve land er Steinsvik AS helt avhengig av gode it-verktøy for å kunne navigere seg inn på nye markeder.

Leverandøren av fiskeoppdrettsutstyr til både nasjonale og internasjonale kunder, Steinsvik AS på Frakkagjerd utenfor i Haugesund, ville aldri klart å oppnå en milliardomsetning uten et godt ERP- og CRM-system i bunn. Selskapets Supply Chain Manager Svein Kristian Lothe, Chief Operations Officer Vidar Riise og ERP Specialist Thomas Jensen snakker av erfaring.

– Uten et velfungerende forretningssystem, hadde vi aldri fått kontroll med våre forretningsoppdrag. Det ville trolig vært kroken på døra i en bransje hvor det daglig knives om markedsandeler, sier de.

Steinsvik har spesialisert seg på leveranse av produkter og løsninger som tåler tøffe forhold over lang tid i havbruk, maritime næringer og olje- og gassindustrien. Selskapet leverer blant annet komplette løsninger for effektiv fôring av fisk, fôrflåter med lagringskapasitet på 100 til 700 tonn og sentralfôringssystem for oppdrettsanlegg.

– Frem til i dag har vi levert mer enn 200 fôrflåter, 900 sentralfôringssystemer og over 6.000 kameraer. Flere av kameraene som ble levert for 20 år siden er fortsatt i drift, opplyser Svein Kristian Lothe. – Med en utviklingsavdeling på mellom 70 og 80 medarbeidere er vi i stand til å utvikle state-of-the-art-løsninger til våre kunder, legger han til.

Snart oppgradert bransjeløsning

I 2001 tok Steinsvik i bruk forretningssystemet Navision, og da selskapet for et par, tre år siden ønsket en ny og funksjonell industriløsning falt valget igjen på Microsoft Dynamics NAV som systemet i mellomtiden hadde skiftet navn til. Det ble installert i 2015 sammen med bransjeløsningen Pilaro Industry Solution.

Steinsvik er i dag landets nest største produsent av utstyr til oppdrettsnæringen og har en ambisjon om å bli den største internasjonale aktøren i løpet av tre til fem år.

– Det krever utvikling og produksjon av markedsledende utstyr, og videreutvikling av våre industri- og arbeidsordresystemer. Vi har blant annet store forventninger til den nye versjonen av bransjeløsningen, forteller Thomas Jensen.

Pilaro er på sin side helt avhengig av fremoverlente og samarbeidsvillige kunder for å videreutvikle sin bransjeløsning.

– Pilaro har lagt Pilaro Industry Solution inn i sin standardløsning, og i sommer ble versjon to gjort tilgjengelig for Steinsvik og flere andre produksjonsrelaterte virksomheter, sier salgssjef Jon Fromreide hos ERP-leverandøren. – Vi ser på det som et betydelig konkurransefortrinn at vår løsning er sertifisert. Vi står nå enda sterkere i det digitale skiftet, der kravet om å levere forretningsløsningen fra skyen blir vesentlig større, fortsetter Fromreide, som mener Pilaro Industry Solution er godt tilrettelagt for arbeidsordresystemet Handyman.

Lothe, Riise og Jensen forteller at produksjonsløsningen til Pilaro har en spesialutviklet add-on i NAV, som sklir rett inn i deres produksjonsrutiner. De fremholder at leverandøren har meget gode lager- og logistikkløsninger som passer deres forretningsdrift, og legger til at det var Handyman Norge som anbefalte dem Pilaro Industry Solution.

– Vi var helt avhengig av en god integrasjon mellom Handyman og industriløsninger for prosjekt og produksjon. Her har Pilaro klart å håndtere datafangst på en effektiv måte, legger de til.

De forteller at saksbehandlerne deres har oversikt over hvilke montører som har ledig kapasitet for nye oppdrag. Handyman Office er en koordinator som fordeler jobber; serviceoppdrag og prosjekter. Når arbeidet er utført taster de inn timeforbruk i prosjektet; herunder utstyrsbruk, sjekklister, bilder og dokumentasjon som overføres elektronisk inn i Pilaro Industry Solution.

Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse

Fortsatt litt plunder og heft

Totalt har Steinsvik over 200 NAV-brukere nasjonalt og internasjonalt. Pilaro Industry Solution benyttes i Norge, Vietnam og Chile. I tillegg skal Australia, Tasmania, Storbritannia og Canada rulles ut med samme løsning og den nyeste versjonen av systemet.

– Det vil effektivisere kommunikasjonen med oss i Haugesund. Systemet har blant annet konserninterne bokføringer, som gjør at handelen mellom selskaper har en automatiseringsgrad på over 70 prosent. I dag skjer all bilagsføringen manuelt mellom selskapsenhetene, noe som skaper mye plunder og heft, og da spesielt på logistikk- og distribusjonsområdet. NAV imidlertid har byggeklosser som vil gjøre tilpasningen enklere, sier Riise. For å takle tidssoneproblematikk, har de leid inn lokale selskaper som håndterer daglig support, spesielt på finans.

Forventer vekst på titalls milliarder

Veksten i norsk oppdrettsnæring er nærmest eksplosjonsartet, og etter at forholdet til Kina nå har normalisert seg vil eksporten av fisk etter hvert vil ta seg kraftig opp. Flere spår en vekst for næringen på flere titalls milliarder kroner og myndighetene mener oppdrettsnæringen blir et viktig ben å stå på når aktiviteten i olje- og gassnæringen avtar.

– For oss er dette starten på en lang og god reise, som kan gi oss store avkastninger, avslutter trekløveret Svein Lothe, Vidar Riise og Thomas Jensen.

Steinsvik

Steinsvik AS har spesialisert seg på å levere produkter og løsninger til havbruk, maritime næringer og til olje- og gassindustrien.

Selskapet har hovedkontor på Frakkagjerd utenfor Haugesund og avdelinger i Austevoll, Bergen, Florø, Sykkylven, Skodje, Trondheim, Frøya, Sortland og Tromsø. Steinsvik er etablert i Skottland, Chile, Vietnam, Canada, Oceania og Estland. I tillegg er selskapet representert i Tyrkia, på Island og på Færøyene.

Steinsvik AS omsatte i 2016 for 857 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på drøye 107 millioner kroner.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094