Godt salg av gaffeltrucker

Selv om det norske salget av gaffeltrucker i første kvartal var marginalt mindre enn samme periode i fjor, ligger det godt over gjennomsnittet de siste 15 årene.

I første kvartal ble det solgt 92 færre lagertrucker sammenlignet med samme periode i fjor. Til gjengjeld økte salget av motvektstrucker med 65.
I første kvartal ble det solgt 92 færre lagertrucker sammenlignet med samme periode i fjor. Til gjengjeld økte salget av motvektstrucker med 65. Foto: Henning Ivarson (illustrasjonsfoto)
Publisert Oppdatert

Totalt solgte medlemmene i truckgruppen til Maskingrossisternes Forening (MGF) 1.382 gaffeltrucker i løpet av årets tre første måneder. Det var 27 færre, tilsvarende en nedgang på 1,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Gjennomsnittet de siste 15 årene for første kvartal er 1.290 enheter.

Høy andel elektriske motvektstrucker

Målt i volum var det segmentet for motvektstrucker som hadde den største veksten med 65 enheter, tilsvarende en vekst på 15,3 prosent sammenlignet med året før. Totalt ble det solgt 490 motvektstrucker, fordelt på 318 elektriske og 172 med forbrenningsmotor. Hele 64,9 prosent av motvektstruckene som ble solgt i løpet av første kvartal var elektriske. Salget av slike økte med hele 24,7 prosent, mens propan-/dieseltruckene nærmest stod på stedet hvil med en vekst på 1,2 prosent.

Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer i første kvartal 2019 sammenlignet med samme periode i fjor
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer i første kvartal 2019 sammenlignet med samme periode i fjor Foto: Kilde: MGF

Godt salg av skyvemasttrucker

Det samlede salget av lagertrucker i første kvartal falt med 10,8 prosent, fra 984 enheter i fjor til 892 i år.

Nedgangen kom i segmentene for støttebenstrucker, plukktrucker og palletrucker, men til gjengjeld kunne MGF-medlemmene glede seg over at salget av skyvemasttrucker økte med over 53 prosent til 125 enheter.

Arne Husborn, formann i Gaffeltruckgruppen til MGF og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, sier at det er overraskende at trucksalget går så godt som det gjør. – Vi budsjetterer ned litt i forhold til fjoråret ettersom det ble så sterkt, men ikke mye, presiserer han.
Arne Husborn, formann i Gaffeltruckgruppen til MGF og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, sier at det er overraskende at trucksalget går så godt som det gjør. – Vi budsjetterer ned litt i forhold til fjoråret ettersom det ble så sterkt, men ikke mye, presiserer han.

321 trucker fra ikke-medlemmer av MGF

Arne Husborn, formann i Gaffeltruckgruppen til MGF og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, må nok en gang konstatere at importen av maskiner fra selskaper som ikke er medlemmer av MGF øker. Basert internasjonale statistikker tok disse selskapene inn 321 trucker til Norge: 147 lagertrucker, 71 elektriske motvektstrucker og 103 motvektstrucker med forbrenningsmotor. Husborn presiserer at mange av disse er tatt inn til lager og ikke nødvendigvis blitt solgt.

Nedjusterer forventningene - men bare litt

Det norske trucksalget har ligget høyt de siste fem årene og 2018 salget i fjor på 5.173 enheter ble det nest høyeste som noen gang er blitt registrert. Selv om den gode trenden fra i fjor fortsatte inn i januar måned forventer den norske truckbransjen at markedet vil roe seg litt ned, og Husborn har tidligere antydet at totalmarkedet i år kan ende på rundt 4.900 enheter.