Digre eltrucker i Årdal

Hydro Årdal har gått til anskaffelse av tre elektriske 8-tonnere. Truckene er de første som Kalmar har levert her i landet med Lithium-Ion-batterier.

Etter lanseringen av ECG 50-90 for drøye tre år siden, har Kalmar oppnådd stor suksess med sine elektriske gaffeltrucker fra 5 til 9 tonn. Foto: Kalmar
Etter lanseringen av ECG 50-90 for drøye tre år siden, har Kalmar oppnådd stor suksess med sine elektriske gaffeltrucker fra 5 til 9 tonn. Foto: Kalmar
Publisert Oppdatert

Kalmar har gjennom flere tiår vært en leverandør til Hydro, som også er en av truckprodusentens desidert største og viktigste kunder i Norge.

I Årdal har Hydro nå byttet ut tre dieseldrevne trucker med like mange elektrisk drevne. De er av typen Kalmar ECG 80-6 som har en løftekapasitet på 8 tonn ved 600 mm lastsenter. Produsentens EGO-førerhus er kjent for både god sikt, høy komfort og god ergonomi. Truckene er i tillegg godt utstyrt med blant annet en ekstra hydraulikkfunksjon med hurtigkobling i gaffelvognen, flere ekstra LED-lys og Blue spot både forover og bakover.

Første med Li-Ion i Norge

Interessen for tyngre elektrisk drevne trucker tatt seg kraftig opp de siste årene. Årsaken er dels miljøaspektet, men også fordi totaløkonomien er bedre.

Etter lanseringen av ECG 50-90 for drøye tre år siden, har Kalmar oppnådd stor suksess med sine elektriske gaffeltrucker fra 5 til 9 tonn.

– Elektriske trucker er vinnere i det lange løp, fastslår salgssjef Bjørn Fritzell i Kalmar Norway. – Med eltrucker får brukerne vesentlig lavere driftskostnader enn ved bruk av dieseltrucker, da vedlikeholdet er enklere og raskere. Kunder som ønsker støysvake trucker uten utslipp av eksos kan nå få dette uten at det går på bekostning av kapasitet, fortsetter han.

I fjor høst ble ECG 50-90 også tilgjengelige med Li-Ion-batterier hvilket gjør dem enda mer anvendelige. De tre truckene til Hydro i Årdal er de første som Kalmar Norway har levert med denne batteritypen, som for øvrig også vil bli tilbudt den nye tyngre serien fra 10 til 18 tonn som Kalmar introduserte i fjor høst.

– Hydros aspirasjon og strategi er Bedre, Større, Grønnere, og det å investere i el-trucker er en naturlig del av dette, sier fabrikksjef Wenche Eldegard. Foto: Norsk Hydro
– Hydros aspirasjon og strategi er Bedre, Større, Grønnere, og det å investere i el-trucker er en naturlig del av dette, sier fabrikksjef Wenche Eldegard. Foto: Norsk Hydro

Naturlig å velge eltrucker

Fabrikksjef Wenche Eldegard i Hydro Årdal viser til at selskapet benytter fornybar vannkraft i sin aluminiumsproduksjon, men at de også er bevisste på hvordan virksomheten påvirker miljøet gjennom tilknyttede aktiviteter.

– Hydros aspirasjon og strategi er Bedre, Større, Grønnere, og det å investere i el-trucker er en naturlig del av dette, sier Eldegard.

– Hva er blant det viktigste når dere investerer i nye trucker?

– De skal kunne utføre det arbeidet vi forventer og med det mener jeg at de må levere på HMS, ytelse og kvalitet. Våre operatører er med i vurderingen og gir oss informasjon om maskinbruk osv. Forutsigbar levering på reservedeler og god service var også viktig i vår vurdering av leverandør. Kalmar fremstår med et kvalitetsstempel og yter god service, sier fabrikksjefen som legger til at metallverket i Årdal går veldig bra for tiden. – Vi har god drift, gode priser, fornøyde kunder og et positivt driv. Vi ser med andre ord lyst på fremtiden, sier hun.

Abonner på Logistikk & Ledelse