Høyere, sterkere og smidigere

Den nye BT Reflex-serien kan løfte opp til 13 meter og har en rekke forbedringer som skal gjøre jobben tryggere, raskere og mer behagelig.

Toyota Material Handling har foretatt en omfattende oppgradering av skyvemasttrucken BT Reflex.

Toyota Material Handling har foretatt en omfattende oppgradering av skyvemasttrucken BT Reflex. Foto: Toyota MH

Publisert Oppdatert
R- og E-serien tilbys nå med løftehøyder opp i 13 meter.

R- og E-serien tilbys nå med løftehøyder opp i 13 meter. Foto: Toyota MH

– Den nye BT Reflex-serien har en betydelig forbedret løftekapasitet, noe som betyr at vi nå kan tilby lettere modeller der kundene tidligere måtte ha en truck med større kapasitet, sier produktsjef Bjørn Fjelnseth.

– Den nye BT Reflex-serien har en betydelig forbedret løftekapasitet, noe som betyr at vi nå kan tilby lettere modeller der kundene tidligere måtte ha en truck med større kapasitet, sier produktsjef Bjørn Fjelnseth. Foto: Toyota MH

BT Reflex tilbys i en rekke varianter, og Toyota Material Handling har nå oppgradert  tre av seriene. Det dreier seg om standardutgavene i R-serien, modellene med tiltbar kabin i  E-serien og modellen i O-serien som med sine store superelastiske hjul og større bakkeklaring egner seg både til innendørs og utendørs kjøring. R/E tilbys med løftekapasiteter fra 1,4 til 2,5 tonn, mens O-serien har en løftekapasitet på 1,6 tonn.

Alle kommer nå med en helt ny mastdesign og en ny mastkontroll som ifølge produsenten gir utmerket stabilitet. Hydraulikkfunksjonaliteten er også blitt mykere og smidigere enn før, og hastighetsregulering er både innført som standard og forbedret ved høye hastigheter og/eller store lastehøyder. Den nye mastdesignensom bidrar dessuten til at R- og E-serien nå strekker seg opp i 13 meter.

– I tillegg er den nye masten designet på en slik måte at føreren får betydelig bedre sikt mot lasten, og truckene kommer også med gjennomsiktig tak. Alt dette øker både sikkerheten og produktiviteten, påpeker Bjørn Fjelnseth, produktsjef i Toyota Material Handling Norway AS.

 

Smidigere operasjoner

Tiltbar kabin og TLC (Transitional Lift Control) er allerede unikt for Toyotas skyvemasttrucker, og disse har blitt ytterligere forbedret i de nye modellene. Tiltebevegelsen er smidigere enn tidligere, noe som selvsagt er mer komfortabelt.

– Håndteringen av last blir derfor mer ergonomisk, trygg og produktiv, ikke minst takket være TLC-kontrollen som gjør at føreren kan opprettholde løfte- og senkehastigheten selv med tung last, sier Fjelnseth.

 

Bedre komfort

Den nye BT Reflex-serien er designet med tanke på føreren. Hydraulikkontrollene, rattet, setet og gulvet kan alle tilpasses den enkelte fører.

– Blant annet er styrefunksjonaliteten forbedret med fire forskjellige profiler som føreren kan velge mellom. Drivhjulet er dessuten alltid i rett posisjon når trucken er avslått slik at det skal gå raskt å starte opp igjen, sier Fjelnseth. Han legger til at Optimised Truck Performance (OTP) er standard på den nye serien, noe som gir forbedret hastighetskontroll og økt sikkerhet ved kjøring i svinger og med høy last.

– I tillegg kan brukerne nå velge å få den nye BT Reflex-serien utstyrt med laser som indikerer gaflenes posisjon og som dermed reduserer skader på fører, gods, truck og inventar.

 

Lithium-Ion & I_Site

De nye truckene kan selvsagt også leveres med Lithium-Ion-batterier som er svært energieffektive og enkle å bruke, og skal trucken brukes i kjølerom kan den leveres med en helt lukket kabin.

– De kan også kobles til vår I_Site-teknologi som gir brukeren god oversikt over truckene, og som både øker sikkerheten og er kostnadsbesparende, sier Fjelnseth, som i skrivende stund ikke kan si noe om prisene på de nye modellene. Han tror imidlertid at prispåslaget ikke blir nevneverdig stort sammenlignet med dagens modeller.