Hydrogenmarkering i Trondheim

Toyota Material Handling Norway markerte sin leveranse av landets første hydrogentrucker med avdukingen av sin egen nyanskaffede Toyota Mirai hydrogenbil.

Produktsjef Kjell Einar Totsås (t.v.) har spilt en sentral rolle i leveransen av hydrogentruckene til ASKO Midt-Norge. Han foretok avdukingen av den nye hydrogenbilen til Toyota Material Handling Norway sammen med selskapets salgsdirektør Lars Petter Bjørgen. Foto: Stian Schjølberg

Produktsjef Kjell Einar Totsås (t.v.) har spilt en sentral rolle i leveransen av hydrogentruckene til ASKO Midt-Norge. Han foretok avdukingen av den nye hydrogenbilen til Toyota Material Handling Norway sammen med selskapets salgsdirektør Lars Petter Bjørgen. Foto: Stian Schjølberg

Publisert Oppdatert

Så langt har Toyota Material Handling Norway (TMHNO) levert åtte plukktrucker med 24 volts brenselceller til ASKO Midt-Norge.

De har vært i drift siden februar og erfaringene så langt er meget gode. Produktsjef Kjell Einar Totsås i TMHNO opplyser at truckene klarer nesten to skift på én hydrogenfylling.

I det store hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge inngår også to skyvemasttrucker med 48 volts brenselcelle som snart vil bli tatt i bruk og ikke minst fire helt nyutviklede Scania distribusjonslastebiler som vil bli levert på tampen av året.

Selv om de hydrogendrevne truckene til ASKO Midt-Norge er de første her i landet, forteller produktsjef Kjell Einar Totsås at Toyota allerede har levert en rekke slike på kontinentet. I Norden er det bare den finske hydrogenprodusenten Woikoski som har vært tidligere ute. Foto: Henning Ivarson

Selv om de hydrogendrevne truckene til ASKO Midt-Norge er de første her i landet, forteller produktsjef Kjell Einar Totsås at Toyota allerede har levert en rekke slike på kontinentet. I Norden er det bare den finske hydrogenprodusenten Woikoski som har vært tidligere ute. Foto: Henning Ivarson

0-utslippsalternativ

En brenselcelle omdanner hydrogen til elektrisitet og det eneste utslippet fra produksjonen er rent vann.

ASKOs eget produksjonsanlegg for hydrogen ble tatt i bruk på tampen av fjoråret og benytter energi fra blant annet et stort solcelleanlegg på taket av lagerbygningen. I full drift vil anlegget produsere 300 kilo hydrogen i døgnet som skal benyttes til både de ti lagertruckene og de fire lastebilene.

Hydrogenteknologi har et stort potensiale som et 0-utslippsalternativ i transportbransjen. Kjell Einar Totsås fremhever at Toyota både er og skal være langt fremme når det gjelder bærekraftige, miljøvennlige logistikkløsninger. Selv har Toyota en visjon om 0-utslipp innen 2050.

Det store solcelleanlegget til ASKO Midt-Norge kan produsere 1,2 gigawatt i året, tilsvarende gjennomsnittsforbruket til 60 eneboliger. Energien vil hovedsakelig bli brukt til produksjon av hydrogen til bruk på lastebiler og trucker. Foto: ASKO

Det store solcelleanlegget til ASKO Midt-Norge kan produsere 1,2 gigawatt i året, tilsvarende gjennomsnittsforbruket til 60 eneboliger. Energien vil hovedsakelig bli brukt til produksjon av hydrogen til bruk på lastebiler og trucker. Foto: ASKO

– I tillegg til en stor miljøgevinst, kan våre kunder nyte fordelen av hydrogentrucker som har stor utnyttelsesgrad da kun korte driftsstopp for fylling av hydrogen er nødvendig. En konvensjonell løsning med batterier i truckene krever driftsavbrudd med flere timer batterilading samt egne laderom på lageret. Hydrogentrucker kan benyttes mer effektivt over mange skift. Vi mener denne teknologien kan være en viktig brikke i optimaliseringen av våre kunders logistikk, sier Totsås.