Hysterimportøren slått konkurs

ProTruck A/S har slått sitt norske datterselskap ProTruck Norge AS konkurs. Hystersalget skal heretter styres fra Danmark.

Hyster har hatt et svært beskjedent salg i Norge de siste årene. Denne 46-tonns reachstackeren tok Greencarrier i bruk i 2015
Hyster har hatt et svært beskjedent salg i Norge de siste årene. Denne 46-tonns reachstackeren tok Greencarrier i bruk i 2015 Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Etter nærmest å ha vært en kasteball i en årrekke på det norske markedet, var det mange som øynet en bærekraftig og langsiktig løsning da den danske Hysterimportøren ProTruck A/S i 2011 kjøpte seg inn i Avitruck AS og innledet et tett samarbeid. Senere samme år så ProTruck Norge AS dagens lys, der danske ProTruck eide 90 prosent av aksjene og daglig leder Torben Lund Nielsen hadde de resterende.

For Torben Lund Nielsenkom konkursensvært overraskende
For Torben Lund Nielsenkom konkursensvært overraskende Foto: Arkivfoto: Henning Ivarson

Til Drammens Tidende uttaler han at konkursen kom som en stor overraskelse, men ifølge avisen avviser Michael Laursen i danske ProTruck dette.

– Han var jo daglig leder og kjente til hvordan salget gikk. Det norske markedet er på ca. 5.000 gaffeltrucker i året, og kun 27 ble solgt fra oss i fjor. Av disse solgte forhandlere 21 trucker, selskapet i Hokksund kun seks, uttaler Laursen til DT.

Nytt selskap på plass

Allerede 27. november i fjor ble det nye selskapet Protruck Utleie AS stiftet og registrert i Brønnøysund den 8. januar i år. Selskapert er eid 100 prosent av danske ProTruck A/S

– Det stemmer at jeg har etablert et nytt selskap. Jeg har forpliktelser både overfor leverandøren og overfor våre kunder. Vi skal sørge for service og vedlikehold, og annen oppfølging av våre kunder, sier Michael Laursen til Drammens Tidende, som opplyser at han ønsker å fortsette med Hyster i Norge, men da kun direkte til forhandlere, og med en teknisk leder i Protruck Utleie. Virksomheten skal styres fra Danmark.