IKEA kjører Allison

Møbelgiganten velger Allison ved sine svenske distribusjonssentraler.

Bilene det dreier seg om er Scania trekkvogner med helt spesielle hytter, og med  helautomatiske Allison-girkasser.

Bilene det dreier seg om er Scania trekkvogner med helt spesielle hytter, og med  helautomatiske Allison-girkasser. Foto: Allison

Publisert Oppdatert
Heléna Persson er teamleder for kjøring og terminal i Älmhult.

Heléna Persson er teamleder for kjøring og terminal i Älmhult. Foto: Allison

OPPDATERT - se siste avsnitt.

Bakgrunnen for valget av Allison er at IKEA står overfor et generasjonsskifte for transportkjøretøy på lagerområdene ved sine to svenske distribusjonssentraler.

Målet har vært både bedre effektivitet og bedre førerkomfort .

- Vi skal bytte ut trekkvognene biler som er betydelig mer komfortable og effektive,  forklarer Heléna Persson, som er teamleder for kjøring og terminal i Älmhult.

Logistikken i bedriften håndteres fra 33 IKEA distribusjonssenter over hele verden. To av dem ligger i Sverige. Disse forsyner 37 varehus i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island med varer.

Den eldste av disse distribusjonssentralene ligger i Älmhult, og den er delt i to lager som ligger noen hundre meter fra hverandre. Mellom dem kjøres varer av fem kjøretøy i to skift mellom 06.00 og 23.00 hver dag. Hvert kjøretøy rekker et femtitalls transporter per skift. Altså totalt rundt 500 transporter per dag.

 - Vi har vært veldig fornøyde med våre helautomatiske girkasser gjennom årene. Den eldste Euro 3-bilen har vært hos oss i 14 år. Bortsett fra regelmessige olje- og filterskift, krever de ikke annet vedlikehold. Med vår type av mange og korte transporter er helautomatiske girkasser den perfekte løsningen.

Kjøretøyflåten i Älmhult består av en trekkvogn, to fleksibiler og to traktorer. Trekkvognen og fleksibilene er fra Scania, og de har Allisons helautomatiske girkasser fra 3000-SeriesTM.

Scaniabilene er spesialkonstruerte med lowentry-hytter som er flyttet fremover. Forskjellen mellom trekkvogner og fleksibiler, er at fleksibilene også kan trekke containere.

Andreas Gustavsson, som er sjåfør og truckfører hus bedriften, mener at den økte komforten med trekk- og fleksibiler ligger i mykere og mer effektiv akselerasjon.

I første versjon av denne teksten kom vi i skade for å skrive at IKEA ble grunnlagt av Ingvar Kamprad i 1943 nettopp i Älmhult. Men det er feil.

En leser har gjort oppmerksom på at IKEA først flyttet dit i 1953. Det rette stedet er Agunnaryd.

Akronymet IKEA kommer av:

Ingvar

Kamprad

Elmtaryd (det är gården)

Agunnaryd (bygden)

Bilene roses av sjåføren for høy komfort. Det er ekstremt mange bevegelser på en arbeidsdag.

Bilene roses av sjåføren for høy komfort. Det er ekstremt mange bevegelser på en arbeidsdag. Foto: Allison