Prissammenligningstjenesten Xeneta:

Har bidratt til å redusere sjøfraktpriser med mer enn 30 prosent

Etableringen av vår web-baserte prissammenligningstjeneste for sjøfrakt har gått over all forventning, fastslår Thomas Sørbø i Xeneta AS.

Xenetas enkle, automatiserte og kraftige rapporteringsverktøy tillater fraktkjøpere og fraktselgere å sammenligne og måle deres kostnader mot markedsutviklingen og best-i-klassen priser. Xeneta ble grunnlagt av Patrik Olstad Berglund (t.v.), Thomas Sørbø og Vilhelm Vardøy. Foto: Asbjørn Goa
Xenetas enkle, automatiserte og kraftige rapporteringsverktøy tillater fraktkjøpere og fraktselgere å sammenligne og måle deres kostnader mot markedsutviklingen og best-i-klassen priser. Xeneta ble grunnlagt av Patrik Olstad Berglund (t.v.), Thomas Sørbø og Vilhelm Vardøy. Foto: Asbjørn Goa
Publisert Oppdatert

Halvannet år er gått siden vi første gang møtte de to gründerne Patrik Olstad Berglund og Thomas Sørbø. Da hadde de nylig sagt opp sine stillinger i Kuehne + Nagel og etablert konsulentselskapet Nordilog. Gjennom deres tidligere arbeid med operativ logistikk visste de at det var minimal transparens innen shippingrater, og sammen med programmerer Vilhelm Vardøy utviklet de Searateindex - en web-basert prissammenligningstjeneste for sjøfrakt. Bare et halvt år senere valgte Nordilog å skille ut Searateindex i det nye selskapet Xeneta som også ble det nye navnet på beslutningsverktøyet.

Ved å bruke "crowdsourcing-prinsippet" og nettverkseffekten av dette, leverer Xeneta nå transparens til en bransje med høy kompleksitet i verdikjeden. Den web-baserte plattform representerer en ny generasjon av åpen informasjonsdeling i shipping, slik at fraktkjøpere og selgere kan måle sine priser både mot markedsgjennomsnittet og best-i-klassen priser. Siden starten i fjor, har selskapet klart å øke sin dekning til over 125.000 datapunkter per måned (priser lastet opp per måned til systemet) på 1.100 havn-til-havn kombinasjoner for sjøfraktcontainere til og fra Europa.

Xenetas brukermasse inneholder allerede fremtredende fraktkjøpere og speditører som har vært i stand til å redusere sjøfraktprisene med mer enn 30 prosent. De benytter nå verktøyet aktivt til å sammenligne egne leverandører mot markedet.

Henter inn 1,2 millioner euro

Selv om markedsresponsen på den nye tjenesten har vært over all forventning, legger ikke Sørbø skjul på at de i så langt i etableringsfasen hovedsakelig har livnært seg på konsulentvirksomhet. Men nå er det slutt på det. Gjennom en emisjon har selskapet nylig fått tilført 1,2 millioner euro i frisk kapital. Investeringen ledes av det Stockholmbaserte Venture capital-selskapet Creandum med det norske privateide investeringsselskapet Alden som co-investor.

- Akkurat nå jobber vi målrettet mot å dekke hele Europa når det gjelder handelsruter inn og ut av kontinentet. Vår målsetning er global dekning, og med 1,2 millioner euro i finansiering har vi nå fått mulighet til å utvide teamet og skalere virksomheten til å styrke vår internasjonale tilstedeværelse, sier Sørbø.

- Vi er imponert over styrken i Xenetas plattform, illustrert av verdien den tilfører fraktkjøpere og selgere, sier Fredrik Cassel, general partner i Creandum. - Metoden er på mange måter lik den som forvandlet reiselivsbransjen med prissammenligning og samling av etterspørsel på web. Det er bemerkelsesverdig å se hva teamet har oppnådd på svært kort tid, både når det gjelder datamengden som Xeneta samler inn på en automatisert måte og veksten i medlemsmassen på tjenesten.

Også Paal E. Johnsen, adm. direktør i Alden, er imponert over Xeneta.

- Det de gjør er unikt i shippingindustrien. Vi er entusiastiske og ønsker å bistå dem med å nå deres visjoner. Det er gledelig å se et selskap adressere virkelige problemer, med en pragmatisk løsning, fremholder Johnsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013