Innkjøp i britisk offentlig sektor:

Halverte antall prosjektfiaskoer

Britiske myndigheter satser tungt på bedre innkjøp. Over en fireårsperiode har antall prosjektsprekker blitt halvert. Hemmeligheten bak suksessen er samordnede innkjøp og delte tjenester.

Da den nåværende regjeringen tok over i 2010 ble bedre offentlige innkjøp tidlig blinket ut som et nøkkelområde for å kutte kostnader og øke kvaliteten på offentlige tjenester. Etter det har britisk offentlig sektor vært gjennom en hestekur. Foto: Colourbox / Andrey Omelyanchuk
Da den nåværende regjeringen tok over i 2010 ble bedre offentlige innkjøp tidlig blinket ut som et nøkkelområde for å kutte kostnader og øke kvaliteten på offentlige tjenester. Etter det har britisk offentlig sektor vært gjennom en hestekur. Foto: Colourbox / Andrey Omelyanchuk
Publisert Oppdatert
- Sterk vilje og en klar visjon er helt nødvendig for å klare å gjennomføre noe så komplisert som å modernisere offentlig sektor, sier ""tranformasjonssjef"" Ed Welsh. Foto: Johnny Syversen
- Sterk vilje og en klar visjon er helt nødvendig for å klare å gjennomføre noe så komplisert som å modernisere offentlig sektor, sier ""tranformasjonssjef"" Ed Welsh. Foto: Johnny Syversen Foto: Johnny Syversen

Britisk offentlig sektor har vært gjennom en hestekur de siste fire årene. På Sterias årlige Power of Sharing-seminar delte "transformasjonssjef" Ed Welsh sine erfaringer med en fullsatt sal.

- Sterk vilje og en klar visjon er helt nødvendig for å klare å gjennomføre noe så komplisert som modernisering av offentlig sektor. Da den nåværende regjeringen tok over i 2010 sto vi overfor en enorm gjeld og et voldsomt budsjettunderskudd. Flere og mer krevende innbyggere gjorde at vi samtidig hadde et sterkt behov for å øke kvaliteten på offentlige tjenester. Vi måtte levere mer for mindre, sier Ed Welsh, som har stillingen Executive Director Transformation i Cabinet Office, departementet som understøtter statsminister David Cameron, resten av regjeringen og de øvrige departementene.

- En del av tankegangen vår er å blande folk med erfaring fra privat og offentlig sektor. På den måten får vi det beste fra begge verdener, sier Welsh. Han har selv mangeårig bakgrunn fra banksektoren, før han for to år siden meldte overgang til det offentlige.

Bedre innkjøp sammen

Bedre offentlige innkjøp ble tidlig blinket ut som et nøkkelområde for å kutte kostnader og øke kvaliteten på offentlige tjenester. Før 2010 kjøpte hvert departement inn varer og tjenester separat, noe som skapte mye merarbeid og byråkrati - samt en underskog av over 200.000 leverandører.

- Vi så en stor mulighet i å fremstå som én innkjøper utad. Spesialinnkjøp, for eksempel krigsskip, ligger fremdeles innunder departementene, men mer standardiserte innkjøp er nå lagt under én sentral innkjøpsordning. Det gir store innsparinger, ikke minst fordi hvert departement ikke lenger trenger å sitte på spesialisert innkjøpskompetanse, sier han.

I samme båt som leverandøren

Ikke minst på store prosjekter har britene merket en klar effekt. I 2010 ble det beregnet at bare hvert tredje store offentlige prosjekt ble levert til avtalt tid og sum. Mange prosjekter sprakk så det sang. I dag leveres to av tre prosjekter innenfor de rammene som har blitt avtalt. Prosjektene evalueres fortløpende, noe som holder leverandørene på tå hev.

Da britiske myndigheter skulle kjøpe inn it-tjenester gikk de ett skritt lengre. De stiftet et aksjeselskap sammen med Steria, konsulentselskapet som vant anbudet.

- Vi trenger flere fleksible leverandører - leverandører som aksepterer at ikke hele løpet legges ved avtaleinngåelse, sier Welsh.

SSCL (Shared Services Connected Ltd), selskapet som Steria og britiske myndigheter eier sammen, tilbyr delte tjenester innen finans, HR og anskaffelser til et stort antall departementer og etater. Myndighetene har også etablert tilsvarende selskaper med andre private aktører, blant annet innen administrasjon av statlige pensjonsavtaler.

- Delte tjenester er viktig for oss. Vi ønsker å bygge ned silotankegangen i det offentlige. Når man bygger opp infrastruktur for å kunne levere én ny offentlig tjeneste, kan denne infrastrukturen ofte brukes til å levere andre tjenester. Totalt sett er målet at vi skal spare opp mot 600 millioner pund på delte tjenester, Opplyser Ed Welsh.