Julehandelen på nettet blir større enn noensinne

Nordmenn har allerede kjøpt julegaver for 3,5 milliarder kroner. Nær 30 prosent er kjøpt på nett.

Black Friday kan være en kaotisk shoppingdag i butikkene, og mange foretrekker derfor å gjøre sine julegavekupp på nett denne dagen og få varene levert på døren.

Black Friday kan være en kaotisk shoppingdag i butikkene, og mange foretrekker derfor å gjøre sine julegavekupp på nett denne dagen og få varene levert på døren.

Opprettet
– Netthandelen får stadig større betydning for den totale julehandelen, og er per nå 30 prosent av årets allerede innkjøpte julegaver kjøpt på nett, sier Kristin Anfindsen. Arkivfoto

– Netthandelen får stadig større betydning for den totale julehandelen, og er per nå 30 prosent av årets allerede innkjøpte julegaver kjøpt på nett, sier Kristin Anfindsen. Arkivfoto

Julehandelen har alt kommet godt i gang. Allerede før Black Friday hadde nordmenn kjøpt julegaver for over 3,5 milliarder kroner, og til sammen hadde de nordiske forbrukerne hittil handlet julegaver for 9 milliarder. Det er PostNord som melder dette.

Netthandelen har også fått et oppsving og fortsetter å ta en stadig større del av den totale julehandelen. Hittil har nordmenn netthandlet julegaver til en verdi av nesten én milliard ifølge den årlige undersøkelsen der PostNord tar temperaturen på julehandelen.

 

30 prosent på nett

– Netthandelen får stadig større betydning for den totale julehandelen, og er per nå 30 prosent av årets allerede innkjøpte julegaver kjøpt på nett. Videre sier norske forbrukere at de totalt kommer til å handle for over fire milliarder på nett – og det blir spennende å se hvor stor effekt Black Friday og Cyber Monday får på den norske julehandelen i år. Spesielt Black Friday kan være en kaotisk shoppingdag i butikkene, og mange foretrekker å gjøre sine julegavekupp på nett denne dagen, sier Kristin Anfindsen, netthandelsekspert hos PostNord.

Julehandelen på nettet pågår for fullt. 16 prosent av forbrukerne i Norden har allerede netthandlet julegaver i år til en sammenlagt verdi av drøyt 3,8 milliarder norske kroner. Nordmenn har vært de mest proaktive, der 21 prosent allerede har rukket å handle gaver på nettet. I Finland er tallet 18 prosent, i Sverige 15 prosent og i Danmark 13 prosent, sier Kristin Anfindsen.

Denne helgen ventes årets julehandel å ta ytterligere fart, fremfor alt på nettet, på grunn av Black Friday og Cyber Monday. Disse dagene markerer den offisielle starten på julehandelen, og mange butikker senker prisene sine kraftig i løpet av disse dagene.

 

Større enn noensinne

Julehandelen på nettet ser i år ut til å bli større enn noensinne. Undersøkelsen viser at nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett i år til en verdi av over 18 milliarder kroner.

Frem til 21. november hadde én av tre av innbyggerne i Norden allerede handlet julegaver. Hvor langt man har kommet med julegaveinnkjøpene varierer en smule mellom landene. Nesten halvparten av nordmenn har for eksempel allerede handlet julegaver, mens bare drøyt hver femte danske har påbegynt julegaveinnkjøpene.

Klær, bøker og hjemelektronikk er blant de produktene som flest forbrukere i Norden har julehandlet på nettet hittil i år.

Julehandelen på nettet ser i år ut til å bli større enn noensinne. Undersøkelsen viser at nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett i år til en verdi av over 18 milliarder kroner.

Julehandelen på nettet ser i år ut til å bli større enn noensinne. Undersøkelsen viser at nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett i år til en verdi av over 18 milliarder kroner.