17 nye trekkvogner til OSL

Jungheinrich har for første gang levert trekkvogner som benyttes på norske flyplasser.

Ifølge Jungheinrich er EZS 7280 svært rask og skal egne seg meget godt til bagasjehåndtering på flyplasser fordi de har stor trekkraft, også i stigninger. Produsenten opplyser at den er godt tilpasset for utendørs bruk, med blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse.
Ifølge Jungheinrich er EZS 7280 svært rask og skal egne seg meget godt til bagasjehåndtering på flyplasser fordi de har stor trekkraft, også i stigninger. Produsenten opplyser at den er godt tilpasset for utendørs bruk, med blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse. Foto: Jungheinrich
Publisert

17 nye elektriske trekkvogner av typen EZS 7280 med 28 tonn trekkraft er bestilt av TCR til bruk hos SAS Ground Handling på Gardermoen. Ifølge Jungheinrich er de svært raske og egner seg meget godt til bagasjehåndtering på flyplasser fordi de har stor trekkraft, også i stigninger.

Ledende leverandør av GSE-tjenester

EZS 7280 var en av de store nyhetene til Jungheinrich i fjor. Modellen tilbys med to ulike akselavstander og kan leveres med batterier opp til 930 Ah.
EZS 7280 var en av de store nyhetene til Jungheinrich i fjor. Modellen tilbys med to ulike akselavstander og kan leveres med batterier opp til 930 Ah. Foto: Henning Ivarson

TCR er Europas ledende leverandør av GSE-tjenester (Ground Support Equipment) og har hovedkontor på flyplassen i Brussel der virksomheten startet opp i 1984. Selskapet har en utleieflåte på 26.000 enheter og er representert på mer enn 120 flyplasser i Europa, Asia, Australia og Amerika. TCR Norway ble etablert i 2012 og kjernevirksomheten er utleie og vedlikehold av bakkeutstyr som benyttes på 11 flyplasser her i landet.

Omfattende testing

TCR og SAS fattet interesse for Jungheinrichs nye elektriske trekkvogn EZS 7280 på utstillingen Inter Airport Europe i München for halvannet år siden. På begynnelsen av fjoråret ble den testet ut på Gardermoen av både TCR og SAS Ground Handling og etter positive tilbakemeldinger fra begge aktører opplyser Jungheinrich at man ble enige om nødvendige tilpasninger av utstyret og hvilke merkantile prosesser som var viktige for videre fremdriften. I de påfølgende månedene ble alt utstyret kvalitetssikret, slik at TCR og SAS sine høye HMS-standarder ble opprettholdt. Gjennom hele prosessen bidro TCR og Jungheinrich Belgia med god og viktig hjelp for å få alt på plass.