Sterkt økende interesse for utslippsfrie trucker

Kalmar lanserer eltrucker fra 10 til 18 tonn

Etter å ha oppnådd stor suksess med sine eltrucker fra 5 til 9 tonn, kan Kalmar nå som eneste truckprodusent også tilby en full serie fra 10 til 18 tonn.

Med ECG100-180 hevder produsenten å tilby det beste fra to verdener: ytelsene til kraftige dieseltrucker, men uten avgasser, støy og vibrasjoner. Foto: Kalmar

Med ECG100-180 hevder produsenten å tilby det beste fra to verdener: ytelsene til kraftige dieseltrucker, men uten avgasser, støy og vibrasjoner. Foto: Kalmar

Publisert

Eltrucker har i flere tiår hatt en solid posisjon i det lette og mellomtunge segmentet, der fordelingen mellom elektrisk- og forbrenningsmotordrevne trucker er tilnærmet 50/50. I det tyngre segmentet har situasjonen vært annerledes. På midten av 90-tallet forsøkte Kalmar seg med en tyngre eltruck, men den gang var ikke markedet modent. I løpet av årene som er gått, og spesielt i den senere tid, har interessen for tyngre elektrisk drevne trucker tatt seg kraftig opp.

I likhet med alle de øvrige truckseriene til Kalmar er også ECG100-180 utrustet med EGO-førerhuset som kjennetegnes med god sikt og ergonomi og et høyt komfortnivå. Foto: Kalmar

I likhet med alle de øvrige truckseriene til Kalmar er også ECG100-180 utrustet med EGO-førerhuset som kjennetegnes med god sikt og ergonomi og et høyt komfortnivå. Foto: Kalmar

Årsaken er dels miljøaspektet, men også fordi totaløkonomien er bedre. Langt færre bevegelige deler i drivlinjen gjør at både tiden og kostnadene tilknyttet vedlikehold på en eltruck bare er rundt halvparten av en dieseldrevet. Eltrucker kjennetegnes også med langt mindre støy og vibrasjoner, i tillegg til at de er raskere og mer smidige enn en tilsvarende med forbrenningsmotor.

Kort payback

Etter lanseringen av ECG 50-90 for tre år siden, har Kalmar oppnådd stor suksess med sine elektriske gaffeltrucker fra 5 til 9 tonn. Nå har produsenten tatt ett skritt videre og tilbyr en ny serie som strekker seg fra 10 til 18 tonn. Det finnes enkelte elektriske trucker i dette segmentet fra før, men det er typiske spesialmodeller fra mindre produsenter. Kalmar er derfor den første produsenten som kan tilby en full serie av standard maskiner i denne vektklassen.

Med ECG100-180 hevder produsenten å tilby det beste fra to verdener: ytelsene til kraftige dieseltrucker, men uten avgasser, støy og vibrasjoner.

Takket være lave langt lavere driftskostnader enn dieseltrucker påstår Kalmar at paybacktiden kan bli så kort som to år. Salgssjef Bjørn Fritzell i Kalmar Norway AS er litt mer moderat, og sier to og et halvt til tre år dersom trucken går 2.000 timer eller mer i året.

Salgssjef Bjørn Fritzell (t.v.) i Kalmar Norway og Peter Ivarsson, global salgsdirektør for Kalmar gaffeltrucker er skjønt enige om at elektriske gaffeltrucker er vinnere i det lange løp. Her fotografert foran en elektrisk 8-tonner som ble demonstrert på Sjursøya tidligere i år. Foto: Haakon Førde

Salgssjef Bjørn Fritzell (t.v.) i Kalmar Norway og Peter Ivarsson, global salgsdirektør for Kalmar gaffeltrucker er skjønt enige om at elektriske gaffeltrucker er vinnere i det lange løp. Her fotografert foran en elektrisk 8-tonner som ble demonstrert på Sjursøya tidligere i år. Foto: Haakon Førde

Eltrucker egner seg like godt til bruk innendørs som utendørs, og har tilstrekkelig batterikapasitet til et fullt åttetimers skift med tradisjonelle bly-/syrebatterier. Batteriskift kan enkelt foretas med kran eller en annen truck. De kan også utstyres med Li-Ion-batterier som Fritzell opplyser det er økende interesse for.

I likhet med alle de øvrige truckseriene til Kalmar er også ECG100-180 utrustet med EGO-førerhuset som kjennetegnes med god sikt og ergonomi og et høyt komfortnivå.

– Som opsjon tilbyr vi 180 graders vendbar førerplass og dette er noe stadig flere kunder velger med tanke på både helse, miljø og sikkerhet, sier Bjørn Fritzell.

Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse

ECG100-180 har tilstrekkelig batterikapasitet til et fullt åttetimers skift med tradisjonelle bly-/syrebatterier. De kan også utstyres med Li-Ion-batterier. Foto: Kalmar

ECG100-180 har tilstrekkelig batterikapasitet til et fullt åttetimers skift med tradisjonelle bly-/syrebatterier. De kan også utstyres med Li-Ion-batterier. Foto: Kalmar