Kolonial.no

Optimaliserer forsyningskjeden

Nordens raskest voksende dagligvarehandel på nett velger RELEX Solutions for å takle økende kompleksitet i sin forsyningskjede.

For Kolonial.no er det avgjørende at hver leveranse overgår kundens forventninger. Selskapet så at deres tidligere løsning ikke lenger var optimal i forhold til dette. Foto: Kolonial.no

For Kolonial.no er det avgjørende at hver leveranse overgår kundens forventninger. Selskapet så at deres tidligere løsning ikke lenger var optimal i forhold til dette. Foto: Kolonial.no

Publisert

Siden oppstarten i 2013 har Kolonial.no opplevd en eventyrlig vekst. Fra å bli etablert av ti gründere har selskapet i dag mer enn 450 ansatte og et sortiment på nærmere 6.000 varer som de distribuerer gjennom sitt sentrallager på Lørenskog. Dagligvarer og middagsretter til lave priser blir enten levert hjem eller til et hentepunkt. Kombinasjonen av en krevende forretningsmodell og rask etterspørselsvekst krever svært god planlegging og styring av forsyningskjeden, og med sin ferskvareekspertise skal RELEX støtte Kolonial.no med å sikre tilgjengelighet av varer, selge mer, redusere svinn og kutte kostnader i varepåfylling og ordreplukking.

Ekstra utfordringer

Å drive dagligvarebutikk på nett byr på noen ekstra utfordringer og mye innsats går med til å overbevise og konvertere nye kunder. Dersom sortimentet er for smalt, har kvalitetsavvik eller om utsolgtsituasjoner oppstår, er det enkelt for kunden å oppsøke fysiske butikker eller andre nettbutikker. Kolonial.no setter kunden i sentrum for sine beslutninger, og RELEX skal nå bidra til å holde kundetilfredsheten på øverste nivå.

– For oss er det avgjørende at hver leveranse overgår kundens forventninger. Vi så at vår tidligere løsning ikke lenger var optimal i forhold til dette, forteller Tor Erik Aag, kommersiell direktør hos Kolonial.no. – RELEX-teamet forstod raskt utfordringene våre, foreslo gode løsninger og viste oss hvordan fleksibiliteten i systemet håndterer disse. De presise prognosene tar hensyn til etterspørselsvariasjoner gjennom uken og sesongen, og værprognosene sikrer at jordbærene er tilgjengelige når godværet kommer. Ved å sette kampanjene i system og glatte ut toppene kan vi bedre planlegge våre ukentlige middagsforslag, som kan slå kraftig ut for enkelte varer, fortsetter han.

Én felles sann prognose

RELEX vil bli en felles plattform som forenkler samarbeidet i organisasjonen ved å sørge for én felles sann prognose. Systemet vil håndtere alle områder innen automatisk påfylling, der koordinerte bestillinger, kampanje- og sesonghåndtering, og kundeprognostisering er noen av funksjonene. Dette inkluderer også værbaserte prognoser, samt håndtering av ferskvarer og frukt & grønt. Kolonial.no får også muligheten til grafisk å bygge sin egen forretningslogikk i systemet, helt uten bruk av eksterne konsulenter.

– Vi har høye forventinger til dette prosjektet. Inntrykket vårt er at RELEX består av kompetente og løsningsorienterte mennesker med bred kunnskap og erfaring innen retail, noe som vi gleder oss til å dra nytte av, kommenterer Erik Aag.

Ida Myran, Business Manager hos RELEX Solutions, ser også frem til å starte prosjektet.

– Det er «vanvittig» (sic) kult å få jobbe så tett med et selskap som vi har så mye til felles med. Begge selskapene har opplevd kraftig vekst på kort tid, og vi opplever at selskapskulturen og mentaliteten stemmer veldig godt overens. Vi ser frem til å jobbe tett sammen med dyktige mennesker i en ny og spennende bransje, avslutter Myran.

Fra å bli etablert av ti gründere i 2013 har Kolonial.no i dag mer enn 450 ansatte og et sortiment på nærmere 6.000 varer som de distribuerer gjennom sitt sentrallager på Lørenskog. Foto: Kolonial.no

Fra å bli etablert av ti gründere i 2013 har Kolonial.no i dag mer enn 450 ansatte og et sortiment på nærmere 6.000 varer som de distribuerer gjennom sitt sentrallager på Lørenskog. Foto: Kolonial.no