23948sdkhjf

Transport- og logistikknæringen samles på Lillestrøm: Ikke bare for aldrende gubber

Konferanseprogrammet til høstens største begivenhet «Transport & Logistikk 2019» er klart. Det tar opp en rekke sentrale temaer og er bredere enn noen gang tidligere. Mange av temaene er myntet mot yngre mennesker og flere av foredragsholderne er under 25 år.

– Dette skal ikke være en konferanse for aldrende gubber, sier konferanseansvarlig Jo Eirik Frøise.

Som man ser av bildet var det menn i sin beste alder som promoterte høstens store begivenhet for transport- og logistikkbransjen, men vi skal skynde oss å legge til at selv om søkelyset på ungdommen er et viktig innslag vil det langt fra være det mest sentrale på konferansen. Programpresentasjonen på Oslo havn, mellom gamle lagerskur og med flere lastebilmerker oppstilt på kaikanten, skulle blant annet symbolisere årets fokus på intermodalitet.

Transport & Logistikk 2019, med undertittelen konferanse og messe, er en sammenslåing av landets største konferanse – Transport & Logistikk – som årlig avholdes på Gardermoen og landets største nyttekjøretøyutstilling – Transport – som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har arrangert hvert tredje år.

26. til 28. september smeltes de sammen til et enda større arrangement på Norges Varemesse på Lillestrøm.

– Det blir svære greier, sier NLF-direktør Geir A. Mo. – Sammen skaper vi den største arenaen for transport- og logistikknæringen i Norge. Her skal vi vise oss frem, både hvilken fantastisk næring vi er en del av, fremtidsmulighetene, hvor langt vi har kommet teknologisk, og ikke minst skal det være en arena hvor vi kan diskutere utfordringene vi har og hva som må løses.

26 ulike temaer

Jo Eirik Frøise, direktør Transport & Logistikk i Norsk Industri, har i en årrekke vært ansvarlig for den store konferansen på Gardermoen og er også prosjektleder for årets utgave. Med røtter i den tidligere Transportbrukerkonferansen arrangeres den for hele 61. gang, og Frøise mener at rammen i år vil være svært god. Den avholdes torsdag 26. og fredag 27. september og over ett hundre foredragsholdere fordelt på 26 temaer er på plass. Lørdag 28. blir dermed en ren utstillingsdag.

Frøise opplyser at programmet er bredere enn noen gang, men velger å trekke frem tre spennende temaer.

Det første er «Digitalisering av fremtidens transport- og logistikknæring» som er ett av de fem parallelle sporene på torsdag. Her vil man blant annet belyse både utviklingen og utfordringene rundt den voksende e-handelen, digitalisert offshore-logistikk og kunstig intelligens og Blockchain i fremtidens logistikk.

Det andre temaet som Frøise viser til er «Når transport blir til kriminalitet». Her vil man kunne høre innlegg fra både Kripos/Interpol, Vegvesenets krimenhet, Tolletatens etterretningssenter og Posten Norge.

Jo Eirik Frøise trekker også frem sesjonen «Fremtidens handelsmønster». Det vil sette fokus på de unge sine kjøpsvaner som er i ferd med å forandre store deler av transporten. Her kan konferansedeltakerne se frem til å høre innlegget til blant andre Sigrid Stenseth, innholdsrådgiver i Trigger AS, som ifølge Frøise har en svært morsom formidlingsevne. Han legger til at flere av foredragsholderne på årets konferanse er under 25 år gamle og at flere av temaene er direkte myntet mot yngre.

– Dette skal ikke være en konferanse for aldrende gubber, sier Frøise, som blant annet viser til at rekruttering vil bli tatt opp i en av sesjonene. Her vil man belyse hvilken kompetanse som transport- og logistikknæringen har behov for i tiden fremover og hvordan man kan få flere ungdommer til å velge utdannelse og karriere innenfor disse.

Mer båt og bane

Havnene er et nødvendig bindeledd mellom sjø og land og på torsdag vil man kunne få et innblikk i hvordan fremtidens smarte havner se ut. Dagen etter blir det et eget spor for intermodalitet som blant annet tar opp hva havnene gjør for å tilrettelegge for økt intermodalitet. Her vies også jernbanetransport stor oppmerksomhet.

Naturligvis vil man også finne variasjoner over tidligere kjente temaer som for eksempel vareeiernes logistikk, innovasjon i transportbransjen og fremtidige drivstoffer.

Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport oppsummerer med at konferanseprogrammet tar for seg mange sentrale temaer. Også han trekker frem hvilke muligheter og utfordringer digitaliseringen medfører, men nevner også at man vil kunne høre siste nytt fra Brussel, inkludert innholdet i EUs mobilitetspakke som høyst sannsynlig da vil være kjent.

Tradisjonen tro blir det også et stort politisk innslag. Siden transport- og logistikkbransjen er livsnødvendig for samfunnet hadde Geir A. Moe håpet på at statsministeren kunne åpne arrangementet, men hun har ikke tid og sender i stedet sin visestatsminister Siv Jensen. Både samferdselsminister Jan Georg Dale og arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie vil også delta, blant annet på den avsluttende politiske debatten sammen med flere stortingsrepresentanter fra ulike partier og komiteer.

Stor messe

Under gjennomføringen av konferansen vil det bli avholdt flere og lengre pauser enn tidligere slik at deltakerne skal få god anledning til også å besøke utstillingsområdet som denne gang vil være vesentlig større enn man har vært vant med på Gardermoen. Prosjektleder Trond Andersen i Norges Varemesse opplyser at det blir rundt 210 utstillere og at så å si alt utstillingsareal var utsolgt på et tidlig tidspunkt.

Samtlige lastebilbilimportører vil stille ut, i tillegg til flesteparten av påbyggerne og andre leverandører til næringen. Hans Otto Westli, leder for Påbyggergruppen i Norsk Industri, sier at de gjennom konferansedeltakerne vil få kontakt med både andre beslutningstakere og ikke minst politikere enn de får på en vanlig lastebilutstilling.

Jo Eirik Frøise legger ikke skjul på at han var litt engstelig for at hans tidligere konferanseutstillere ville trekke seg i frykt for å drukne i den store utstillingen, men de aller fleste er med også i år. Også her blir det et tyngre intermodalt innslag enn før, der havnene har tredoblet utstillingsarealet og antallet jernbaneaktører er langt flere. Hesselberg Truck er eneste utstiller av gaffeltrucker og kan derfor se frem til å ha en rekke beslutningstakere fra både transport- og logistikkbransjen helt for seg selv.

Arrangørene Norges Varemesse, Norsk Industri, Norges Lastebileier-Forbund, Logistikkforeningen, Norske Havner og NHO Logistikk og Transport forventer at Transport & Logistikk 2019 vil trekke 13.000 besøkende. I fjor hadde konferansen på Gardermoen 860 deltakere, men Jo Eirik Frøise håper å få oppfylt sin drøm om å runde ett tusen. Uansett lover han i velkjent stil at det vil bli den beste konferansen noensinne.

Konferanseprogram, øvrig informasjon og påmelding

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187