Greencarrier Shipping & Logistics:

Landets første Hyster reach stacker godt mottatt

– Hysters renommé og solide posisjon i Europa kombinert med våre egne gode erfaringer med produsentens mindre trucker ble avgjørende da vi skulle anskaffe en ny reach stacker. Selv om dette er den første maskinen som er levert i Norge er jeg trygg på at det skal gå bra, sier terminalsjef Geir Kristoffersen i Greencarrier Shipping & Logistics AS i Drammen.

Den nye reach stackeren til Greencarrier i Drammen er lakkert i selskapets farge og ruver godt på Holmen. Foto: Henning Ivarson

Den nye reach stackeren til Greencarrier i Drammen er lakkert i selskapets farge og ruver godt på Holmen. Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert
Geir Kristoffersen (t.v.), terminalsjef i Greencarrier Shipping & Logistics, har lenge hatt et godt forhold til både Hyster og Torben Lund Nielsen, daglig leder i Avitruck.

Geir Kristoffersen (t.v.), terminalsjef i Greencarrier Shipping & Logistics, har lenge hatt et godt forhold til både Hyster og Torben Lund Nielsen, daglig leder i Avitruck.

Støtteplaten i front bidrar til god løftekapasitet også i andre og tredje containerrad. De ca. ti sekundene det tar å senke støtteplaten er i følge Avitruck vel anvendt tid: mindre flytting av containere sparer både tid, dekk og diesel.

Støtteplaten i front bidrar til god løftekapasitet også i andre og tredje containerrad. De ca. ti sekundene det tar å senke støtteplaten er i følge Avitruck vel anvendt tid: mindre flytting av containere sparer både tid, dekk og diesel.

Geir Kristoffersen anslår at Greencarrier på Holmen i Drammen har et 16-talls Hyster plukk- og motvektstrucker fra før, og som de har svært gode erfaringer med. Det i seg selv betød mye ved valg av ny reach stacker.

 

God kapasitet

Den nye reach stackeren, med benevnelsen RS46-41S, er utstyrt med en støtteplate foran og har vesentlig høyere løftekapasitet enn den gamle Kalmartrucken som den erstatter. Løftekapasiteten er oppgitt til 46 tonn i femte høyde i første rad, 41 tonn i fjerde høyde i andre rad og 28 tonn i tredje høyde i tredje rad.

– Vi har mange tunge 45-fotere, og den gode kapasiteten i både rad to og tre er en stor fordel for oss. Mindre flytting av containere sparer både tid, dekk og diesel, forteller Geir Kristoffersen.

 

Fornøyde truckførere

Terminalsjefen forteller at han besøkte Hysterfabrikken i Nederland ved flere anledninger før kontrakten ble inngått.

– Etter det fulgte fabrikken opp på en svært god måte, blant annet ved at de var her oppe for å kartlegge hvilke spesielle behov vi hadde både når det gjaldt løft og krav til ergonomi og komfort, sier Kristoffersen.

Da vi snakket med ham hadde den nye stackeren bare vært i drift noen få dager, men så langt er både terminalsjefen og truckførerne storfornøyde. Spesielt trekker han frem det lave lydnivået på trucken.

– Det betyr svært mye når de kjører opp mot ni timer i strekk. Førerkabinen var i utgangspunktet så bra at det eneste vi plusset på var en ekstra komfortabel førerstol.

 

Håndterer alle Tesla

Virksomheten til Greencarrier i Drammen er mangfoldig og inkluderer blant annet håndtering av mange tusen biler som kommer inn til landet. Opel, Renault, Duster, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Volvo, Subaru og Nissan kommer med båt, mens Tesla kommer i containere.

– Gjennom første halvår vil det komme 50 containere i uken som hver inneholder fire biler, og slik utsiktene er nå vil det komme like mange Teslaer i to år fremover som det gjør nå, sier Kristoffersen.

Men det er ikke bare på kaia i Drammen at Teslaene blir håndtert av Hyster. Som følge en av global avtale mellom elbil- og truckprodusenten skal alle Teslaforhandlere være utstyrt med en 3,5-tonns elektrisk motvektstruck som skal benyttes til å håndtere batteripakker inn og ut av bilene.

Torben Lund Nielsen, daglig leder i den norske Hysterimportøren Avitruck AS, forteller at de så langt har levert trucker til tre norske forhandlere og at det er inngått avtale om ytterligere ti frem til tredje kvartal.

I tillegg til bilhåndteringen forteller Kristoffersen at Miele er en stor kunde hos Greencarrier i Drammen.

– Mieles hvitevarer kommer i containere og blir deretter satt inn på et ca. 6.000 kvm stort lager her på Holmen hvorfra vi plukker og distribuerer. GE Oil & Gas er en annen stor kunde av oss, i tillegg til at vi hver tredje måned håndterer 2.800 tonn cellulose som kommer fra Spania. Vi håndterer dessuten eget stykkgods som kommer med båt fra Baltikum, Polen, England, Holland og Tyskland og som vi får videre ut til kunder. Det er blitt et stort produkt, forteller Kristoffersen, som legger til at det også blir en del spesialtransporter både med båt og bil i løpet av et år.

 

Skal gå 2.000 timer i året

Den omfattende virksomheten tilsier at den nye reach stackeren får kjørt seg, nærmere bestemt 2.000 timer i året.

De tyve minuttene det tar å kjøre fra leverandøren i Hokksund til Holmen er betryggende for Kristoffersen i tilfelle noe uventet skulle skje, samtidig at det er svært praktisk for Avitruck når de skal utføre service på stackeren og de andre truckene til Greencarrier.

Kristoffersen forteller at deres andre reach stacker, en Konecranes SMV, går ca. 1.500 timer i året, men den skal ikke byttes ut før om tre år.

– Totalt er det elleve reach stackere i den norske Greencarrier-systemet, så vi er jo blitt store. Foreløpig står hver avdeling for anskaffelsene, men jeg vet at konsernet arbeider med sentraliserte innkjøp og inngåelse av rammeavtaler. Hvis denne maskinen fungerer bra, tror jeg Hyster vil være godt inne. Vi er i hvert fall kjempefornøyd med det vi har fått prøvd til nå, avslutter Geir Kristoffersen.

Den nye reach stackeren, med benevnelsen RS46-41S, har en løftekapasitet på 46 tonn i femte høyde i første rad, 41 tonn i fjerde høyde i andre rad og 28 tonn i tredje høyde i tredje rad.

Den nye reach stackeren, med benevnelsen RS46-41S, har en løftekapasitet på 46 tonn i femte høyde i første rad, 41 tonn i fjerde høyde i andre rad og 28 tonn i tredje høyde i tredje rad.