Lavbygd terminaltraktor

Nye Terberg DT fremstår som en ordentlig markkryper.

Terberg DT kjennetegnes med et svært lavt innsteg, et bredt panoramautsyn og en forbedret førerkomfort.

Terberg DT kjennetegnes med et svært lavt innsteg, et bredt panoramautsyn og en forbedret førerkomfort. Foto: Terberg

Publisert Oppdatert
Førerkabinen er blitt mer romslig, støynivået er minsket, vibrasjonene redusert og et nytt air condition-system sikrer et godt inneklima for føreren.

Førerkabinen er blitt mer romslig, støynivået er minsket, vibrasjonene redusert og et nytt air condition-system sikrer et godt inneklima for føreren. Foto: N.C. Nielsen

Med den nye DT-serien (Distribution Tractor) presenterer Terberg en ny form for terminaltraktor.

Kombinasjonen av et lavt innsteg, en førerkabin med god sikt og en rekke sikkerhetsforanstaltninger skal gjøre den godt egnet til å flytte trailere på travle godsterminaler, sentrallagre og distribusjonssentre.

 

Ligger lavt i landskapet

Gulvet i førerkabinen ligger bare en halv meter over bakken. Foruten å gi et enkelt innsteg bidrar den lavt monterte kabinen til at føreren sitter i øyehøyde med både medtrafikanter og gående personell på terminalen.

– Det reduserer risikoen for påkjørsel og andre ulykker. Føreren har fullt utsyn til svingskiven som er en fordel når en trailer skal tilkobles. Føreren kan stige ut til begge sider og enkelt ta et enkelt trinn ned for at montere kabler og slanger mellom terminaltraktor og trailer. Det betyder god ergonomi for føreren, uttaler produktsjef Bo Nørgaard i danske N.C. Nielsen som også er importør av Terberg på det norske markedet.

 

Høy førerkomfort

Samtidig har utviklerne av Terberg DT hatt fokus på førerkomfort i kabinen. Den er blitt mer romslig, støynivået er minsket, vibrasjonene redusert og et nytt air condition-system sikrer et godt inneklima for føreren. Både det luftavfjærede førersetet, selve rattet og betjeningspaneler kan dessuten innstilles spesifikt og ergonomisk korrekt til den enkelte fører.

– Førerkomfort er ofte et viktig valgkriterium når det skal investeres i terminaltraktorer. Nettopp det har en særlig oppmerksomhet hos Terberg som i mange år har vært førende på området, hevder Nørgaard, som mener at DT ikke er noe unntak på dette.

 

Høyt sikkerhetsnivå

I likhet med alle andre Terberg-maskiner er DT utstyrt med et høyt sikkerhetsnivå som imøtekommer de strengeste EU-regler på området. Førerkabinen har således en konstruksjon som er sikret mot velting (ROPS – Roll Over Protective Structure) og er utstyrt med et beskyttelsesstag til vern mot fallende materialer (FOPS – Falling Object Protective Structure). Sammen med andre sikkerhetstiltak, som eksempelvis det brede synsfeltet, skal dette gjøre Terberg DT til et sikkert arbeidssted for føreren.

Terberg DT leveres kun i 4x2-versjon og har ikke vendbar førerplass. Løftekapasiteten på  svingskiven er oppgitt til 31 tonn.

Terberg DT leveres kun i 4x2-versjon og har ikke vendbar førerplass. Løftekapasiteten på svingskiven er oppgitt til 31 tonn. Foto: Terberg