Utvikler motvekts-AGV

I tilknytning til Lindes store satsing på autotrucker (AGV), forventer produsenten å lansere en elektrisk motvekts-autotruck mot slutten av neste år.

Daniel Rönnbäck er ansvarlig for Lindes satsing på autotrucker i hele Norden. Han forteller at utviklingen av en elektrisk motvekts-autotruck skjer etter en forespørsel fra en av produsentens store key account-kunder på kontinentet. Foto: Henning Ivarson

Daniel Rönnbäck er ansvarlig for Lindes satsing på autotrucker i hele Norden. Han forteller at utviklingen av en elektrisk motvekts-autotruck skjer etter en forespørsel fra en av produsentens store key account-kunder på kontinentet. Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert

Mange forventer at det europeiske salget av autotrucker både kan bli fire- og femdoblet i løpet av få år.

Det vil nødvendigvis gå utover salget av konvensjonelle trucker, og derfor er det helt nødvendig for produsentene å være med på veksten i autotrucksegmentet.

Linde satset for alvor på autotrucker i 2014 og sortimentet består foreløpig av to stablere, en palletruck, en skyvemasttruck, en smalgangs-/kombitruck og en trekktruck.

– Salget av disse på de nordiske markedene startet ikke for alvor før i sommer. Vi ville være overbevist om at de var sikre og at de fungerer, men nå satser vi, sier Daniel Rönnbäck, forretningsområdesjef Automation i Linde Material Handling AB og med ansvar for dette i hele Norden.

Han viser til svært stor interesse fra kundenes side, også på det svenske markedet der autotrucker har hatt stor utbredelse i flere tiår og hvor BT (Toyota) historisk har hatt en svært sterk posisjon. På det norske markedet er utbredelsen foreløpig minimal og her kreves det derfor mer misjonering.

Key account-kundene styrer

– Linde har verdens største trucksortiment, men kan ikke automatisere alle på en gang. Mye blir styrt av våre key account-kunder på kontinentet som bestiller hundretalls trucker ad gangen, sier Rönnbäck som mellom flere trekker frem Procter & Gamble, Amazon og Audi.

Etter at én slik storkunde ytret ønske om en elektrisk motvekts-autotruck forteller han at Linde forventer å ha ferdigutviklet en slik mot slutten av neste år. Den skal benyttes innendørs, men han legger til at Linde også vurderer å utvikle løsninger for at de kan benyttes utendørs.

Linde satser for fullt på autotrucker, og under produsentens store arrangement World of Material Handling i fjor fikk man demonstrert samvirket mellom smalgangs-/kombitrucken K-Matic (i bakgrunnen), palletrucken T-Matic (t.h.) og en togløsning med trekktrucken P-Matic. Foto: Henning Ivarson

Linde satser for fullt på autotrucker, og under produsentens store arrangement World of Material Handling i fjor fikk man demonstrert samvirket mellom smalgangs-/kombitrucken K-Matic (i bakgrunnen), palletrucken T-Matic (t.h.) og en togløsning med trekktrucken P-Matic. Foto: Henning Ivarson