Lithium-batteri bestod krevende test

En utholdenhetstest i Tyskland viste at et Sonnenschein Lithium-Ion-batteri kan drifte en truck gjennom et helt døgn med bare korte ladeøkter under pausene til truckførerne.

Testene ble gjennomført på et stort distribusjonssenter til en ledende europeisk snacksprodusent og ble organisert av GNB Industrial Power og den tyske smalgangstruckprodusenten Magaziner. Foto: GNB
Testene ble gjennomført på et stort distribusjonssenter til en ledende europeisk snacksprodusent og ble organisert av GNB Industrial Power og den tyske smalgangstruckprodusenten Magaziner. Foto: GNB
Publisert Oppdatert

Testene ble gjennomført på et stort distribusjonssenter til en ledende europeisk snacksprodusent. De ble organisert av GNB Industrial Power, en divisjon av Exide Technologies, og den tyske smalgangstruckprodusenten Magaziner Lager- und Fördertechnik. De to selskapene har samarbeidet tett i flere tiår og jobber nå med å kartlegge hvordan Lithium-Ion-teknologien kan komme til nytte for Magaziners kunder.

Mange fordeler

Li-Ion byr på flere fortrinn som gjør teknologien til det rette valget på stadig flere bruksområder. De er mer energieffektive enn tradisjonelle bly/syre-batterier. I tillegg lades de opp åtte ganger raskere som gjør at ett enkelt batteri kan brukes døgnet rundt. Alt som behøves er korte ladeøkter på 15 og 30 minutter mens de ansatte har pause.

Li-Ion-batterier er dyrere i anskaffelse enn tradisjonelle batterier, men reduserer ofte driftskostnadene til de aktuelle virksomhetene. De er spesielt godt egnet for døgnkontinuerlige operasjoner, hvor det ellers er nødvendig med to til tre batteribytter per truck i døgnet. Med ett batteri per gaffeltruck kan brukerne effektivisere driften og redusere de totale eierkostnadene.

Med overgang til Li-Ion-batterier trenger man ikke lenger laderom. Dermed frigjøres det plass som i stedet kan brukes til lagring. En annen fordel er at slike batterier ikke krever vedlikehold eller etterfylling av vann.

Ni ladeøkter gjennom døgnet

3-skiftstesten viste at Li-Ion-batteriet holdt trucken i drift i 24 timer med bare ni ladeøkter: seks á 15 minutter og tre á 30 minutter. Graf: GNB.
3-skiftstesten viste at Li-Ion-batteriet holdt trucken i drift i 24 timer med bare ni ladeøkter: seks á 15 minutter og tre á 30 minutter. Graf: GNB.
Under 2-skiftstesten fra kl. 6 til 22 ble batteriet ladet om natten i tillegg til to ganger á 30 minutter i løpet av dagen. Graf: GNB
Under 2-skiftstesten fra kl. 6 til 22 ble batteriet ladet om natten i tillegg til to ganger á 30 minutter i løpet av dagen. Graf: GNB

Utholdenhetstestene ble utført med GNBs Sonnenschein Lithium-batteri som har en nominell spenning på 76,8 V og en nominell kapasitet på 552 Ah. Produsenten opplyser at dette batteriet har lang levetid på opptil 4000 sykler, et innebygd Battery Management System (BMS) og er optimert for pauselading. Batteriet krever lite vedlikehold og det lades svært fort. GNB-laderen 2100 HP Lithium 78 V 200 A ble benyttet. Den gir full lading i løpet av 2 timer. Laderen muliggjør uavbrutt 2- eller 3-skiftsdrift med pauselading, og den er konstruert for å sikre full utnyttelsesgrad av GNB Sonnenschein Lithium-batteri.

Ifølge GNB viste testene at Sonnenschein Lithium taklet en lang rekke utfordrende forhold og dokumenterte at gaffeltrucken kunne brukes i tre påfølgende skift over en 24-timersperiode med ett og samme batteri. Lading foregikk mens gaffeltrucken ikke var i bruk eller truckføreren tok en pause. Batteriet kunne brukes med bare ni ladeøkter: seks á 15 minutter og tre á 30 minutter.

2-skiftsdrift ble også testet. Her var gaffeltrucken i drift fra klokken 6 til 22. Batteriet ble ladet om natten i tillegg til to ganger á 30 minutter i løpet av dagen.

Batteriet taklet drift over både to skift og tre skift. Avhengig av virksomhetens behov er det lett å tilføye nok en pauseladesyklus i morgenpausen eller i forbindelse med annen dødtid, opplyser GNB.

Abonner på Logistikk & Ledelse