SpaceInvader inntok ASKO Midt-Norge

Lønnsom invasjon fra Danmark

En seks måneder lang utprøving av danske SpaceInvader har vært svært lønnsom for ASKO Midt-Norge. Det enkle stativet muliggjør dobbeltstabling av paller i konvensjonelle lastebilskap og takket være høyere fyllingsgrad sparer selskapet 400.000 kroner på bare en av rutene sine.

SpaceInvaders pallestativ er designet for å passe til en standard EUR-pall og er svært enkelt å bruke. Foto: SpaceInvader
SpaceInvaders pallestativ er designet for å passe til en standard EUR-pall og er svært enkelt å bruke. Foto: SpaceInvader
Publisert Oppdatert

Høyere effektivitet, lavere kostnader, bedre ergonomi og et grønnere miljøregnskap er de dokumenterte gevinstene etter utprøvingen av SpaceInvaders stativ for dobbeltstabling av paller hos ASKO Midt-Norge. Ved å kunne utnytte høyden til lastbæreren fullt ut gjøres transportene mer lønnsomme og miljøvennlige også i lastebilskap uten dobbeltdekk eller ved bruk av plater.

20 prosent besparelse

Ved å kunne utnytte høyden til lastbæreren fullt ut gjøres transportene mer lønnsomme og miljøvennlige også i lastebilskap uten dobbeltdekk eller ved bruk av plater. Foto: SpaceInvader
Ved å kunne utnytte høyden til lastbæreren fullt ut gjøres transportene mer lønnsomme og miljøvennlige også i lastebilskap uten dobbeltdekk eller ved bruk av plater. Foto: SpaceInvader

ASKO har lenge hatt et fokus på høy utnyttelsesgrad på sin svært store bilpark og bruken av SpaceInvader har vist seg å være en svært god løsning, spesielt på ruter med høye transportkostnader.

– Det er generelt en utfordring å dobbeltstable, men med SpaceInvader har vi funnet en løsning som fungerer veldig bra, sier Harald Brekke, distribusjonsleder hos ASKO Midt-Norge. Ifølge Brekke har stativet møtt ASKOs tre hovedprioriteter: mindre miljøbelastning, lavere kostnader og en mer effektiv transport.

Utprøvingen ble foretatt gjennom seks måneder på den 500 kilometer lange ruten mellom Trondheim og Mo i Rana. Svein Sollie, distribusjonsdirektør i ASKO Norge, opplyser at de med dobbeltstablingen sparte inn én lastebil i uken, en besparelse på 20 prosent. På årsbasis vil det utgjøre 400.000 kroner, i tillegg til at CO2-utslippene reduseres med 20 prosent og at medarbeiderne både på ASKO-lageret og hos detaljistene oppnår ergonomiske forbedringer.

Danske SpaceInvader ble etablert for bare tre år siden og de gode testresultatene fra ASKO er av stor betydning for selskapets videre ekspansjon. Til venstre: Steen Frederiksen, adm. direktør og partner. Stående på den øverste pallen: Jesper Rølund, oppfinner og grunnlegger av SpaceInvader. Sittende: Mads Klie-Holde, partner og driftsansvarlig. Foto: Kim Wendt
Danske SpaceInvader ble etablert for bare tre år siden og de gode testresultatene fra ASKO er av stor betydning for selskapets videre ekspansjon. Til venstre: Steen Frederiksen, adm. direktør og partner. Stående på den øverste pallen: Jesper Rølund, oppfinner og grunnlegger av SpaceInvader. Sittende: Mads Klie-Holde, partner og driftsansvarlig. Foto: Kim Wendt

Glad for solid referanse

Ubrukte stativer kan stables tett. Foto: SpaceInvader
Ubrukte stativer kan stables tett. Foto: SpaceInvader

SpaceInvaders pallestativ er designet for å passe til en standard EUR-pall og er svært enkelt å bruke. Adm. direktør Steen Frederiksen er naturligvis godt fornøyd med den positive tilbakemeldingen de har fått fra ASKO.

– Vi har aldri tvilt på verdien av løsningen vår som matcher noen av transportbransjens største utfordringer – å redusere kostnadene og finne mer klimavennlige løsninger. Men for et ungt selskap som vårt er det selvfølgelig avgjørende for vår videre ferd at en logistikk-gigant som ASKO opplever og dokumenterer verdien i praksis, sier Frederiksen.

Også SpaceInvaders oppfinner Jesper Rølund er svært stolt over de svært positive testresultatene.

– ASKOs godkjenning av vårt stativ betyr alt. Etter at jeg jeg laget den første prototypen i 2013 har vi forbedret designet mange ganger. Vi håper å oppfylle vår visjon om at SpaceInvader-systemet vil være like viktig for transportbransjen som containeren har vært for shippingbransjen, sier Rølund.