Elektrisk Sprinter

Lanseres i 2019 med 1ooo kilos nyttelast og modulbasert batteripakke

Mye var fortsatt hemmelig da Mercedes-Benz viste eSprinter, blant annet kunne de ikke si noe om rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad

Mye var fortsatt hemmelig da Mercedes-Benz viste eSprinter, blant annet kunne de ikke si noe om rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

På lanseringen av tredje generasjons Sprinter ble også en førproduksjonsutgave av eSprinter vist frem.

Planlagt som elektrisk

Plattformen på nye Sprinter skal være utviklet med tanke på en elektrisk versjon.

Batteripakka, på enten tre moduler (som på eVito) eller fire ligger under vareromsgulvet. Dermed er det samme lastevolumet som på en versjon med forbrenningsmotor.

Daimler er i ferd med å lage en nært sagt komplett palett elektriske nyttekjøretøy. Foto: Fredrik Saugstad

Daimler er i ferd med å lage en nært sagt komplett palett elektriske nyttekjøretøy. Foto: Fredrik Saugstad

Ukjent kapasitet

Batterieffekten får vi ikke vite enda, men med tre moduler har lillebroren 41,4 kilowatt.

eSprinter skal også benytte seg av den samme elektriske motoren som eVito som der yter 84 kilowatt og 300 newtonmeter.

Merdedes-Benz eSprinter:

Varerom: 11 m3

Nyttelast: 1 tonn

Toppfart: 120 km/t

Lading: AC og DC

Batterieffekt med 3 moduler: 41,4 kW

Også på den elektriske Sprinteren kan kunden velge topphastighet, maks er 120 km/t.

Elmotoren er den samme som på eVito. Alle disse komponentene er løftet fra Mercedes-Benz sine personbiler med Plug-in-teknologi.

1 tonn nyttelast

Nyttelasten med fire batterimoduler skal være på 1000 kilo ifølge de ekspertene vi pratet med.

Elmotor og fremhjulstrekk, 11 kubikkmeters varerom og 1000 kilo nyttelast. Foto: Fredrik Saugstad

Elmotor og fremhjulstrekk, 11 kubikkmeters varerom og 1000 kilo nyttelast. Foto: Fredrik Saugstad

Ukjent rekkevidde

Rekkevidden ville de ikke si noe om og svarte bare;

- Det kan du ikke spørre om, for bilen er fortsatt under utvikling.

eSprinter vil lanseres i løpet av 2019, den vil bli produsert i Düsseldorf sammen med de andre Sprinter-utgavene.

Batteripakka under varegulvet. Foto: Fredrik Saugstad

Batteripakka under varegulvet. Foto: Fredrik Saugstad

Flere varebilkunder etterspør nullutslipps kjøretøy også i Europa. På lanseringen var selskapene Enercon, Hernes, Ocado og Schlienz-Tours representert. Flere av disse planlegger at en del av flåten skal være utlsippsfri i nær fremtid.

Markedet og etterspørselen etter elektriske varebiler våkner sakte til liv i Europa. Foto: Fredrik Saugstad

Markedet og etterspørselen etter elektriske varebiler våkner sakte til liv i Europa. Foto: Fredrik Saugstad