Andreas Bjørnhaug (t.v.) og Magnus Alm forteller at Idnet i dag jobber med vareflyt generelt, eller it-støtte for logistikk som de pleier å kalle det.
Andreas Bjørnhaug (t.v.) og Magnus Alm forteller at Idnet i dag jobber med vareflyt generelt, eller it-støtte for logistikk som de pleier å kalle det. Foto: Henning Ivarson

Idnet med fokus på konsulenttjenester:

Nå kommer hardware i andre rekke

– Tidligere var hardware et viktig område for oss, men nå gjør Zebra, Honeywell og Datalogic mye selv og vi leverer. I stedet fokuserer vi på å hjelpe kundene med deres vareflyt og prosesser, og da er det kompetanse og erfaring som er det viktigste. – Vi fordyper oss i kundenes systemer og prosesser når vi gjennomfører prosjekter, sier Magnus Alm, adm. direktør i svenske Idnet, som nå for alvor begynner å markere seg også på det norske markedet.

Publisert Oppdatert

Selskapet, som i fjor markerte 25 år på det svenske markedet, har hele tiden vært nisjeorientert og har i hovedsak konsentrert seg rundt noen få, men svært store selskaper som blant annet Ica og Coop. Og Volvo naturligvis, siden også Idnet har sitt hovedkontor i Göteborg. Retail er imidlertid hovedsegmentet.

– Vi startet med å tilby utstyr for lesing av strekkoder, men i dag jobber vi mer med vareflyt generelt, eller it-støtte for logistikk som vi pleier å kalle det, og vi forsøker å være brede og jobber mye med å forbedre kundene våre. Det dreier seg om WMS, om voice og moderne teknikker som vision. Men også hele veien ned til enkel hardware – alt handler imidlertid om å forbedre logistikkflyten.

– Dere er med andre ord like mye konsulenter som en hardwareleverandør?

– Absolutt. Vi har forsøkt å være annerledes ved å ta et helhetsansvar. Om noe går galt på lageret, så er det vår feil. Det er vi som er ansvarlige og det er det vi forsøker å stikke ut, sier Alm.

– Betyr det at dere har eget personell hos de store kundene?

– I ulike grader ja. Hos Coop i Sverige har vi mange utplassert hele tiden og til dem leverer vi mye voice- og hånddataløsninger både på lager og helt ut til butikk. Vi har også inngått en avtale med Coop om å levere ShopExpress i alle deres svenske butikker hvor kunden selv skanner og betaler. Selv om også dette er en logistikkløsning benyttes imidlertid det meste vi leverer i tradisjonelle lagermiljøer, poengterer Alm.

 

Halvannet år på det norske markedet

For snaut halvannet år siden ble Idnet Norge AS etablert, og omtrent samtidig ble Andreas Bjørnhaug headhuntet som leder for leder for consulting og development sentralt i Idnet. I tillegg til å lede utviklingsavdelingen har han hovedansvaret for alle prosjekter og er tungt inne i driften. Han har naturligvis også et ekstra blikk på det norske markedet.

– Og hva er status for Idet på dette da?

– Fortsatt ferskt, fastslår Alm kontant, mens han smiler bredt. – Vi har imidlertid fulgt en del av våre svenske kunder inn på det norske markedet, som for eksempel Byggmax, legger han til.

– WLAN er ett av våre produkter som vi er sterke på, og foreløpig har vi levert en del tjenester tilknyttet trådløse lokale nettverk på det norske markedet. Vi har imidlertid mange spennende kunder vi jobber med og de store leveransene er rett rundt hjørnet, tillegger Bjørnhaug.

– Jeg regner med at konkurransen på både hardware- og konsulentsiden er minst like hard på det norske markedet som det er på det svenske?

– Det er riktig, men de fleste konsulenttjenestene vi leverer er forstudier og spesielle cases for å hjelpe kundene med et beslutningsgrunnlag, forklarer Bjørnhaug.

– Og det var nettopp den biten du jobbet med som tidligere leder for Logent Consulting og som jeg antar Idnet var interessert i?

– Ja, var den kompetansen vi ville ha, og som vi fikk med Andreas, bekrefter Magnus Alm. – Tidligere var hardware et viktig område for oss, men nå gjør Zebra, Honeywell og Datalogic mye selv og vi leverer. I stedet fokuserer vi på å hjelpe kundene med deres vareflyt og prosesser, og da er det kompetanse og erfaring som er det viktigste. Vår motpart hos våre kunder er nå toppledelse og kompetente logistikere, og vi fordyper oss i kundenes systemer og prosesser når vi gjennomfører prosjekter, sier Magnus Alm.

 

Sømløs supportering av ulike teknologier

Andreas Bjørnhaug forteller at Idnet er mest kjent for sine pick to voice-løsninger.

– Vi har nå bundlet sammen flere ulike plukkteknologier som sømløst supporterer håndterminaler, scanning, pick by voice, pick by vision og pick by light. Alt er blitt integrert i en plattform som vi igjen bruker til å integrere mot andre WMS- eller ERP-systemer og dette forenkler i stor grad integrasjonen mot vertssystemene. Dette er så nytt at vi ennå ikke har funksjonssatt fleksibiliteten, men det er veldig nært, sier Bjørnhaug. – Da vil brukerne kunne operere med voice pick i en sone og med vision i en annen, eller du kan koble inn håndterminaler. I prinsippet er det en plattform som er klargjort for fremtiden, og når det kommer nye teknologier skal vi enkelt kunne integrere slike også.

Løsningen har fått navnet Idnet Platform og teknologien som benyttes er godt kjent.

– Idnet Platform er basert på Vocollects standard, men basert på våre erfaringer har vi laget vår egen standard for det nordiske markedet. Den treffer veldig godt, hevder Bjørnhaug.

– Visionløsningene får vi fra Vuzix som har Intel som største eier. De er av mange regnet til å være de største på smart glass for industrielle formål og som har en litt mer rugged utgave. For øvrig leverer vi scanning, printing, håndterminaler fra alle de store leverandørene. Vi har også smarte RFID-løsninger som kan kobles til, og også et retailprodukt som kan benyttes i butikk som kan kobles opp mot kassasystemer hvor man kan ta med seg systemet ut i butikken.

 

Manhattan WMS

Idnet er geografisk partner med den amerikanske selskapet Manhattan Associates.

– Gartner anser deres WMS å være blant de ledende globalt sett, sier Alm, som selv beskriver det som et ekstremt konfigurerbart og tilpasningsdyktig system som passer inn i nær sagt et hvilket som helst lager. Fem av våre kunder i Sverige benytter dette systemet, men de er til gjengjeld så store at antallet brukere er svært høyt. Manhattan Associates tilbyr imidlertid også en WMS-løsning for mindre kunder, legger han til.

Alt er relativt – når Alm her nevner mindre kunder, snakker han i realiteten om brukere med opptil et par milliarder i omsetning.

– Ja, men det er jo ikke uvanlig at butikkjeder ligger på det nivået. De skal få butikklogistikk til å fungere sammen med e-handel og da er det etter min mening ingen andre systemer på verdensmarkedet som er bedre. Årsaken er at det er fullstendig fleksibelt og helt utbyggbart. Det er en viktig nisje for oss å jobbe videre i.

– Men hva med virksomheter med en omsetning på et par hundre millioner da?

– Manhattan har levert en løsning helt ned til en plukker, men det normale er minimum ti plukkere. Det er vår entry level så å si. Men har du en kompleks logistikk kan man altså fint gå ned på dette antallet, avslutter Magnus Alm.

Idnet har bundlet sammen flere ulike plukkteknologier som sømløst supporterer håndterminaler, scanning, pick by voice, pick by vision og pick by light. Plattformen benyttes til å integrere mot andre WMS- eller ERP-systemer og dette forenkler i stor grad integrasjonen mot vertssystemene. Løsningen ble presentert under Logistik & Transport i Göteborg på slutten av fjoråret.
Idnet har bundlet sammen flere ulike plukkteknologier som sømløst supporterer håndterminaler, scanning, pick by voice, pick by vision og pick by light. Plattformen benyttes til å integrere mot andre WMS- eller ERP-systemer og dette forenkler i stor grad integrasjonen mot vertssystemene. Løsningen ble presentert under Logistik & Transport i Göteborg på slutten av fjoråret. Foto: Henning Ivarson