trucksalget 2018

Nest beste år totalt – all time high for lagertrucker

Salget av 3.482 lagertrucker i fjor er det høyeste som noen gang er oppnådd her i landet. Inkludert motvektstrucker endte salget på 5.173 enheter. Bare i 2007 endte totalmarkedet høyere.

Salget av lagertrucker her i landet i 2018 ble all time high.
Salget av lagertrucker her i landet i 2018 ble all time high. Foto: Henning Ivarson (illustrasjonsfoto)
Publisert Oppdatert

At Norge går svært godt for tiden, ble tydelig underbygget da Maskingrossisternes Forening (MGF) nylig presenterte sine salgsstatistikker for 2018. Foreningens anleggsmaskingruppe kunne for tredje år på rad konstatere et salg som var all time high, mens to av de andre gruppene kunne vise til det nest beste salgsåret noensinne.

Totalsalget av trucker fra MGF-medlemmer i fjor er det nest høyeste som er oppnådd.
Totalsalget av trucker fra MGF-medlemmer i fjor er det nest høyeste som er oppnådd. Foto: Kilde: MGF

Ifølge innrapporterte tall fra medlemmene i MGFs gaffeltruckgruppe ble det i fjor solgt 5.173 trucker her i landet. Det er 644 trucker enn året før, tilsvarende en økning på 14,2 prosent.

Solid andreplass

Etter første halvår tippet Arne Husborn, formann i gaffeltruckgruppen i MGF og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, at totalmarkedet ville ende på 5.200 enheter. Det ble altså nesten en innertier.

Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer i 2018 vs 2017.
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer i 2018 vs 2017. Foto: Kilde: MGF

Etter tredje kvartal lå salget 20 prosent over året før og enkelte begynte å lukte gull. Fjerde kvartal endte knallgodt med 1.363 solgte trucker som er det tredje høyeste som noen gang er oppnådd i dette kvartalet. Det var likevel ikke nok til å passere toppåret 2007, men 2018 endte likevel som historiens nest beste med 5.173 solgte maskiner.

Av disse var 1.691 motvektstrucker, en økning på 11,5 prosent sammenlignet med 2017. Disse var fordelt med 1.031 elektriske som er det nest høyeste som er blitt registrert i MGF-statistikken og 660 diesel/gass som på sin side representerer nesten en halvering siden 2007. Dermed endte fordelingen i fjor på 61 prosent elektrisk og 39 prosent med forbrenningsmotor. For ti år siden var fordelingen omtrent det motsatte med 43 prosent elektrisk.

Arne Husborn konkluderer med at 2018 var et fantastisk år
Arne Husborn konkluderer med at 2018 var et fantastisk år Foto: Henning Ivarson

Kraftig vekst i lagertrucker

Arne Husborn viser til at det aldri tidligere har blitt solgt flere lagertrucker her i landet enn hva som ble gjort i fjor. Totalt ble det solgt 3.482 slike, en økning på 377 maskiner fra året før. Husborn har tidligere forklart dette hovedsakelig med stor satsing innenfor dagligvaresektoren med mange nybygg og tilhørende fornyelse av truckflåten. Som man ser av oversikten var det støttebenstrucker som hadde den klart største veksten i volum i fjor, etterfulgt av plukktrucker.

Arne Husborn konkluderer med at 2018 var et fantastisk år, og viser til at det høye salget fortsatte inn i januar. Han antar imidlertid at det vil roe seg noe ned noe utover året og estimerer at totalmarkedet i år kan ende på rundt 4.900 enheter.

Sterkere konkurranse fra aktører utenfor MGF

Ifølge WITS (Worldwide Industrial Truck Statistics) bestilte leverandører som ikke er medlemmer av MGF 911 trucker i fjor. Det utgjør 15 prosent av det norske totalmarkedet og til sammenligning var andelen snaue 12 prosent året før. Disse aktørene står fortsatt desidert sterkest i segmentet for diesel-/gassdrevne motvektstrucker der de i fjor oppnådde en andel av totalmarkedet på 32,3 prosent. I segmentet for elektriske motvektstrucker var markedsandelen på 14,9 prosent og for lagertrucker 9,2 prosent.