Klarer Nissan å selge 1 million elektrifiserte biler i året?

Nissan med hårete salgsmål på elbiler og autonome biler innen år 2022.

Foreløpig er det en svært forsiktig satsing på elektrifiserte nyttekjøretøy, også fra Nissan, men nå kommer e-NV200 med lengre rekkevidde i det minste. Foto: Fredrik Saugstad
Foreløpig er det en svært forsiktig satsing på elektrifiserte nyttekjøretøy, også fra Nissan, men nå kommer e-NV200 med lengre rekkevidde i det minste. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Nissan har en plan, en plan de kaller M.O.V.E to 2022, som skal kombinere teknologisk innovasjon med elbil-lederskap, autonom kjøring og levering av mobilitetstjenester.

Nissan Motor Co., Ltd. lanserte i den 29. mars planer om å produsere flere elbiler, utvide og utvikle autonome kjøresystemer samt fremskynde flere tilkoblingsmuligheter i bil som en del av den nye planen.

En million

Nissans move:

Utvikle åtte nye elbiler som bygger på suksessen av den nye Nissan LEAF

•Lansere en elbiloffensiv i Kina under ulike merker

• Lansere en elektrisk Kei-Car (mikrobil) i Japan

• Tilby en global, crossoverbasert elbil inspirert av Nissan IMx Concept

• Elektrifisere nye INFINITI-modeller fra regnskapsåret 2021

• Utstyre 20 modeller på 20 markeder med autonom kjøreteknologi

• Oppnå 100 % konnektivitet for alle nye biler fra Nissan, Infiniti og Datsun som selges på viktige markeder innen 2022

Nissan har som mål å selge 1 million elektrifiserte biler – enten elbiler eller biler med e-POWER-drivlinjer – årlig innen regnskapsåret 2022.

Philippe Klein, Nissan Chief Planning Officer, forklarte at deres innsats skal fokusere på å levere Nissan Intelligent Mobility, dvs. de tre kjerneelementene innen elektrifisering, autonom kjøring, konnektivitet og nye mobilitetstjenester.

Skal øke omsetningen med 30%

Under en pressebriefing sammen med Senior Vice Presidents Takao Asami og Ogi Redzic, som ledet de respektive prosjektene om autonom kjøring og konnektivitet (tilkoblingsmuligheter) i Alliansen, bekreftet Klein at planen har som mål å øke den årlige omsetningen med 30% til 15,5 milliarder yen innen utgangen av regnskapsåret 2022. Selskapet har også et mål om 8% resultatgrad i kjernevirksomheten og fri kontantstrøm på 2,5 milliarder yen.

Klein lovet å bruke plattformen og drivlinjene til Renault-Nissan-Mitsubishi for å nå selskapets mål.

Hybrid-satsing

Nissan vil fortsette utviklingen av sin e-POWER-teknologi hvor en bensinmotor lader batteri som igjen driver elmotor, en slags elbil med rekkeviddeforlenger.

Dette finnes på Nissan NOTE og Nissan SERENA i Japan. Over 129 000 Note e-POWER-modeller ble solgt i Japan det første året, og over to tredjedeler av NOTE-kundene valgte e-POWER-modeller i stedet for grunnmodellen.

I 2016 solgte Nissan 5,63 millioner biler på verdensbasis. Foto: Nissan
I 2016 solgte Nissan 5,63 millioner biler på verdensbasis. Foto: Nissan

Nissan forventer at elektrifiserte biler, inkludert elbiler og e-POWER-modeller, vil utgjøre 40% av selskapets salg i Japan og Europa innen 2022, og 50% innen 2025. I USA er forventningene ca. 20–30% innen 2025 og i Kina 35–40%.

20 autonome modeller innen 2022

Som en del av strategien for autonome kjøresystemer, har Nissan kunngjort planer for å ta i bruk ProPILOT-teknologi i 20 modeller på 20 markeder innen 2022. Selskapet forventer å selge 1 million biler utstyrt med ProPILOT-teknologi hvert år innen 2022.

Kinesisk elektrifisering

Som en del av selskapets elektrifiserte strategi, sier Klein at Nissan vil lansere en produktoffensiv i Kina med blant annet den nye elbilen i C-segmentet i år, utviklet fra Nissan LEAF-teknologi. Produktoffensiven vil også inkludere en rimelig elbil i Kina via Alliansens fellesprosjekt eGT New Energy Automotive. Denne nye og rimelige elbilen vil utvikles i fellesskap av Alliansen og Dongfeng på en SUV-plattform i A-segmentet. Det er også planer om å produsere to elbiler for Venucia-merket.