Moss-Horten blir elektrisk

Bastø Fosen investerer i en batteriferge på Norges travleste fergesamband.

Moss-Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Det nye fartøyet vil fra januar 2021 gå inn som ett av fem fartøy på sambandet.
Moss-Horten transporterer årlig 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende over Oslofjorden. Det nye fartøyet vil fra januar 2021 gå inn som ett av fem fartøy på sambandet. Foto: Bastø Fosen
Publisert Oppdatert

– Da vi inngikk kontrakten med Statens Vegvesen om sambandet i 2014, var det strenge miljøkrav, men teknologien var ikke moden nok for elektrisk drift. Nå har teknologi og kompetanse utviklet seg, sier Øyvind Lund, adm. direktør i Bastø Fosen.

Delelektrifisert

Store batterier om bord og høyspentlading ved kai i Horten gjør at fergen inntil videre vil bli ca. 64,5 prosent elektrifisert, med tilhørende redusert dieselforbruk og utslipp. De årlige utslippene kuttes med drøye 3.8 tonn CO2, tilsvarende utslippene fra 3.400 nye bensinbiler. Beregningen er basert på en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12.140 km/år (jfr. SSB) og gjennomsnittlig klimagassutslipp på 71 gram per kjørte kilometer for bensinbiler solgt i 2018 (jfr. OFV).

– Vår skipstekniske rådgiver TNSDC AS har sammen med oss utviklet løsninger som gjør at vi med støtte fra Enova kan realisere våre ambisjoner på dette området. Disse aktørene, samt konstruktiv vilje fra Skagerak Nett, Horten Havn og Statens Vegvesen, har vært avgjørende for at vi kan ta ytterligere samfunnsansvar og bidra mer til det grønne skiftet, sier Lund.

Dersom det senere blir tilgang på lading også i Moss, vil den nye ferja gå 100 prosent elektrisk. Bastø Fosen vil da vurdere å bygge om to av de nyere fartøyene slik at også disse kan gå hel-elektrisk.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) sier at Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk. Målet er å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030

– Vi er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova som støtter klimaprosjektet med i overkant av 31 millioner kroner.
– Vi er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova som støtter klimaprosjektet med i overkant av 31 millioner kroner. Foto: Lasse Berre

Innovativt klimaprosjekt

Moss-Horten blir det 34. ferjesambandet som elektrifiseres med støtte fra Enova. Batteripakken om bord vil ha en kapasitet godt over 100 av seneste generasjon e-Golf, og vil lade høyspent opptil 7,2 megawatt (7.200 kW).

– Det er i utgangspunktet ingen enkel oppgave å elektrifisere såpass store og energikrevende ferger som Bastøferga. Her blir det gjort mulig av innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferger så langt. Satsingen til Bastø Fosen bidrar til å utvikle og bygge erfaringer med ny teknologi som vil komme hele maritim sektor til gode, og vi er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse