Satset på helt nytt truckmerke

Norsk Stål Tynnplater AS er det første selskapet her i landet som har valgt å satse på eltruckene til svenske Merlinum.

Norsk Stål Tynnplater produserer ca. 70.000 tonn pr år, og på en vanlig dag lastes det opp ti til femten trailere med rundt 200 tonn. På dager med mest trafikk kan imidlertid volumene komme opp i 450 tonn. Foto: Brubakken
Norsk Stål Tynnplater produserer ca. 70.000 tonn pr år, og på en vanlig dag lastes det opp ti til femten trailere med rundt 200 tonn. På dager med mest trafikk kan imidlertid volumene komme opp i 450 tonn. Foto: Brubakken
Publisert Oppdatert

Selskapet har inngått en syv års leieavtale med Brubakken AS på to elektriske 7-tonnere. Den ene er allerede i drift og den andre vil straks bli levert. De erstatter to tidligere innleide dieseltrucker fra Brubakken og Norsk Stål Tynnplater er dermed nok et firma som ser de miljømessige og økonomiske fordelene med elektrisk drevne trucker.

Enkelt batteribytte

Salgssjef Thormod Johansen i Brubakken opplyser at truckene skal gå over to skift som strekker seg fra kl. 6 til 23 og vil ha en beregnet driftstid på 1.750 timer per år.

Truckene skal gå over to skift som strekker seg fra kl. 6 til 23 og vil ha en beregnet driftstid på 1.750 timer per år. Foto: Brubakken.
Truckene skal gå over to skift som strekker seg fra kl. 6 til 23 og vil ha en beregnet driftstid på 1.750 timer per år. Foto: Brubakken.

Han legger til at de vil bytte batteri mellom skiftene, men at dette foregår svært raskt og enkelt. Johansen svarer bekreftende på spørsmål om truckene kan leveres med Li-Ion-batterier, men at prisen på slike er så høy at denne batteritypen inntil videre er lite aktuell.

Norsk Stål Tynnplater produserer ca. 70.000 tonn pr år, og på en vanlig dag lastes det opp ti til femten trailere med rundt 200 tonn. På dager med mest trafikk kan imidlertid volumene komme opp i 450 tonn.

Gener fra Svetruck og Kalmar

Merlinum Forklift holder til i Ljungby i Småland og ble etablert av seks tidligere ansatte i Svetruck og Kalmar. I første omgang satser det nye selskapet på eltrucker fra 6 til 9 tonn, med ytelser som en dieseltruck og med en komfort og ergonomi som hevdes å overgå konkurrentene.

Bjørn Larsen i Norsk Stål Tynnplater i Fredrikstad er meget godt fornøyd med å kjøre ny elektrisk truck. Foto: Brubakken
Bjørn Larsen i Norsk Stål Tynnplater i Fredrikstad er meget godt fornøyd med å kjøre ny elektrisk truck. Foto: Brubakken

Merlinum legger stor vekt på å skreddersy produktene til kundene og i tilknytning til produksjonen i Ljungby har selskapet etablert et reservedelslager som skal sikre raske leveranser. Selskapet har innledet en distribusjons- og ettermarkedsavtale med Brubakken i både Norge og i Sverige.

Den nye trucken ble for første gang presentert i Norge på et stort kundearrangement i Porsgrunn som ble avholdt i forbindelse med Brubakkens 60-årsjubileum for halvannet år siden. Thormod Johansen legger ikke skjul på at det har vært tungt å selge inn et helt nytt truckmerke, men viser til utelukkende svært positive tilbakemeldinger fra de mange selskapene som har prøvd demomaskinen.

I tillegg til de to maskinene til Norsk Stål Tynnplater har Brubakken også inngått en leieavtale på Merlinum med Boliden Odda.

Abonner på Logistikk & Ledelse