NCL satser på reefer

NorthSea Container Line har utvidet containerflåten med nye frysecontainere.

I slutten av juli gikk de første reefercontainerne fra Ålesund til Belgia med containerskipet Concordia.
I slutten av juli gikk de første reefercontainerne fra Ålesund til Belgia med containerskipet Concordia. Foto: Arkivfoto: NCL
Publisert

NCL opererer seks skip mellom Norge og kontinentet og som følge av voksende etterspørsel av frysetransport har selskapet nå utvidet containerflåten med nye reefercontainere.

Salgssjef Bente Hetland i NCL opplyser at det dreier seg om 45 fots containere som tilsvarer en fulload på 33 EUR-paller og hvor temperaturen kan kontrolleres mellom minus 30 og pluss 30 grader Celsius.

Salgssjef Bente Hetland i NCL forteller at det nye reefertilbudet er blitt godt mottatt i markedet.
Salgssjef Bente Hetland i NCL forteller at det nye reefertilbudet er blitt godt mottatt i markedet. Foto: Kristoffer Vincent Hansen / NCL

– Containeren kan dermed reguleres som frys, kjølt eller varm luft som gir stor fleksibilitet for varer som skal fraktes. Containeren plugges på elektrisitet ombord skipene og på kai ved lossing, sier Hetland, og legger til NCL har fått mange henvendelser fra aktører som driver med planter, fisk, frukt og grønnsaker.

– Varegrupper som drikkevarer, meieriprodukter og medisiner passer også, sier Hetland, som ser frem til utvidet service for nye og eksisterende kunder.

I slutten av juli gikk de første reefercontainerne fra Ålesund til Belgia med containerskipet Concordia. NCL tilbyr denne transporten mellom BeNeLux og Norge.

– Så langt er tilbudet godt mottatt i markedet. Etterspørselen etter et slikt shortsea-produkt øker, og vareeiere er svært positive til å ha enda større muligheter til å bruke sjøtransport, avslutter Bente Hetland.