Ny basetruck på Mongstad

Songa Offshore har tatt i bruk en ny 10-tonns Kalmartruck på Mongstadbase.

Ifølge Kalmar er EGO-kabinen utviklet for å tilfredsstille brukernes høye krav til sikkerhet, ergonomi og førermiljø.

Ifølge Kalmar er EGO-kabinen utviklet for å tilfredsstille brukernes høye krav til sikkerhet, ergonomi og førermiljø. Foto: Kalmar

Publisert Oppdatert

Songa Offshore er et boreentreprenørselskap som eier og driver syv rigger og som serves fra selskapets sentrallager på Mongstadbase nord for  Bergen. Her disponerer selskapet flere mindre trucker og leide tidligere også en stortruck.

Nå har selskapet gått til anskaffelse av en ny Kalmar DCG100-12 med full serviceavtale.

Som modellbenevnelsen tilsier har trucken en løftekapasitet på 10 tonn med 1.200 mm lastsenter og Duplex frisiktsmasten har en løftehøyde på 4,5 meter.

 

Miljøoptimalisert

Trucken er utstyrt med en miljøoptimalisert Steg 4 Volvomotor på 160 kW og resten av drivlinjen består av en ZF automatgirkasse og Kessler drivaksel. Den har oljekjølte lamellbremser som oppgis å tåle ekstremt høy belastning over lang tid. De er helt vedlikeholdsfrie og siden bremsesystemet er helt lukket er det upåvirket av fuktighet og forurensinger.

 

Komfortabel EGO-kabin

Produsentens nye EGO-kabin er ifølge en pressemelding utviklet for å tilfredsstille brukernes høye krav til sikkerhet, ergonomi og førermiljø. Det har en vendbar førerplass med luftavfjæret stol, og er rikt utstyrt med blant annet DAB-radio, et kraftig dimensjonert klimaanlegg, vekt, LED-ekstralys, takpusser og elektrisk oppvarmede og justerbare speil på både førerhus og på motvekt.

Salgssjef Björn Fritzell i Kalmar Norway AS er svært tilfreds med salget de to siste årene.

– 2015 var rett og slett fantastisk, og fjoråret ble like bra, fastslår Fritzell. Selv om han ser en klar trend i at mange kunder nå kjører truckene lengre enn tidligere og dessuten i større grad benytter seg av kortidsleie,  har han stor på at det gode salget også vil fortsette i inneværende år.

Trucken er utstyrt med en miljøoptimalisert Steg 4 Volvomotor på 160 kW og resten av drivlinjen består av en ZF automatgirkasse og Kessler drivaksel.

Trucken er utstyrt med en miljøoptimalisert Steg 4 Volvomotor på 160 kW og resten av drivlinjen består av en ZF automatgirkasse og Kessler drivaksel. Foto: Kalmar