Her kommer splitter nye Transit

Dagens første hybrid verdenspremiere er det Ford som serverer.

Nye 2-tonns Ford Transit har blitt ny både innvendig og utvendig. Mens front og støtfanger er endret for å redusere luftmotstanden, har den innvendig fått et nytt instrumentpanel og mange smarte oppbevaringsrom.
Nye 2-tonns Ford Transit har blitt ny både innvendig og utvendig. Mens front og støtfanger er endret for å redusere luftmotstanden, har den innvendig fått et nytt instrumentpanel og mange smarte oppbevaringsrom. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

- Dette er en Ford Transit for moderne bedrifter. Med den helt nye 48 volt mildhybrid-teknologien er driftskostnader redusert, og bilen er tilkoblet internett hele tiden, sier sjefsingeniør for nye 2-tonns Ford Transit, Michael McDonagh i en pressemelding.

Via modemet i kjøretøyet og en egen FordPass App har du tilgang på en rekke funksjoner som gjør det enklere og mer produktivt for både flåteansvarlige og sjåfører.

Nye Ford Transit kommer med Fords moderne infotainment-system, SYNC3. Her kan du styre de aller fleste funksjoner fra den 8-tommers store berøringsskjermen - eller ved hjelp av norsk tale.

Mild hybrid og fornyet dieselmotor

Fords nye oppgraderte 2-liters EcoBlue-dieselmotor er blitt 7 prosent mer drivstoffeffektiv. Sjåføren kan benytte seg av en spesiell økokjøringsinnstilling hvor GPS-posisjonen brukes for å anbefale deg den mest økonomiske kjøreruten.

Motoren fås med 105 HK, 130 HK og 170 HK. Også en ny 185 HK-variant med dreiemoment på hele 415 Nm vil tilbys.

Nye 2-tonns Transit kommer også med en 48 volt mild hybridløsning med manuelt gir (mHEV). Dette reduserer bilens driftskostnader opptil 8 prosent ved mye start- og stoppkjøring - sammenliknet med dieselmotoren. Ved vanlig kjøring vil forbruket reduseres med 3 prosent med hybridvarianten.

Slik ser en mild hybrid ut, om du lurer. Og ja, det er Ford selv som står for den kunstneriskeutviskede bildeeffekten.
Slik ser en mild hybrid ut, om du lurer. Og ja, det er Ford selv som står for den kunstneriskeutviskede bildeeffekten. Foto: Ford

Systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion batteri og bruker den lagrede energien til både å drive motoren og bilens elektriske anlegg.

Nye førerassistanseteknologier

· Blindsoneovervåkning med eget tilhengersystem.

· Adaptiv cruisekontroll med en intelligent hastighetsbegrenser med trafikkskiltgjenkjenning - som hjelper sjåføren med å holde seg innenfor fartsgrensen.

· Antikollisjonsvarsling med fotgjengeroppdagelse som nå også er i stand til å se fotgjengere i mørket når de er opplyst av bilens lys.

· Kamera både foran og bak som hjelper føreren med å få oversikt rundt bilen.

· Parkeringsassistent som hjelper føreren med å finne parkeringsplass og parkere bilen.

· Varsel for kryssende trafikk bak bilen når føreren rygger.

Kommer neste sommer

Nyheten er klar for levering i Europa fra midten av 2019. Salget i Europa har hittil i år økt med hele 14 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Også i Norge har Ford to år på rad slått sin egen salgsrekord for Ford nyttekjøretøy og befesterm sin stilling som Norges nest største nyttekjøretøyaktør.