Trøndelag trucksenter

Ny Hyundai-importør med vind i seilene

Trøndelag Trucksenter ble fra nyttår ny norsk importør av Hyundai trucker. Etter bare fire måneder hadde selskapet solgt flere trucker av dette merket enn de gjorde med Doosan gjennom hele fjoråret.

– Det er sjelden at et stort, internasjonalt konsern velger en tilsynelatende liten og ukjent aktør til å representere seg, sier Stener Sørensen (t.v.), daglig leder i Trøndelag Trucksenter. Her sammen med selgerne Tore Hansen, Håvard Stuevold og Krister Stav.
– Det er sjelden at et stort, internasjonalt konsern velger en tilsynelatende liten og ukjent aktør til å representere seg, sier Stener Sørensen (t.v.), daglig leder i Trøndelag Trucksenter. Her sammen med selgerne Tore Hansen, Håvard Stuevold og Krister Stav.
Publisert

Det overrasket nok flere i bransjen at "lille" Trøndelag Trucksenter ble foretrukket som norsk representant i konkurranse med langt større forhandlere.

– Noen ganger finner man bare tonen, uavhengig av størrelse og prestisje. Trøndersk beskjedenhet og koreansk filosofi kan ha noe til felles. Nøktern drift, ingen overdrevne løfter og tett oppfølging av kunder. Typisk koreansk – og typisk trøndersk, mener Stener Sørensen, daglig leder i Trøndelag Trucksenter.

Trøndelag Trucksenter

ble etablert på Lade i Trondheim i 1989 og flyttet i 2011 til Torgårdsletta sør for byen. Firmaet har 13 ansatte og 2 i datterselskapet Møre Trucksenter og omsatte i fjor trucker, teleskoptrucker, jekketraller, lettere løfteutstyr, vaske- og feiemaskiner for ca. 60 millioner.

Trøndelag Trucksenter har også en omfattende utleie av trucker og holder sertifiseringskurs for truck og maskinhåndtering. Bedriften selger ca. 250 trucker i året og har en markedsandel på ca. 25 prosent i Trøndelag. Hvert år utføres service på ca. 2.500 maskiner. Servicepartner er Bulder verksted som dekker hele Norge. Forhandlere er Møre Trucksenter, Trucktech i Oslo og Fredrikstad og Truck & Marine Service i Porsgrunn.

Med lang erfaring og etablerte kunderelasjoner var det naturlig nok en del spenning knyttet til skifte av hovedmerke.

– Overgangen har vært helt smertefri, sier Sørensen. – Hyundai er et velkjent merke og mange kjenner kvaliteten fra bilene og annet utstyr. Dette er mye truck for pengene, med mye utstyr og lange garantier.

Spesialiserer seg på Hyundai

Med det nye agenturet har Trøndelag Trucksenter sagt opp forhandleravtalen de hadde med Scanlift Maskin på Doosantrucker. Også noen andre mindre merker er kuttet ut slik at selskapet kan konsentrere seg om sitt nye hovedmerke.

– Hyundai dekker hele behovet og leverer fra de minste elektriske til store dieseltrucker med kapasitet på 25 tonn, fastslår Sørensen, som legger til at de også har et stor program av lagertrucker.

Hyundai er Sør-Koreas nest største industrikonsern som blant annet også produserer biler, anleggsmaskiner, skip, solceller og heiser.

Med det store spennet i teknologiske produkter, har konsernet naturlig nok et sterkt fokus på utvikling og kunnskap.

– Vi merker det godt på det europeiske hovedkontoret. Der har de et voldsomt fokus på å overføre kunnskap, implementere strukturer og sikre servicegraden. Nå som vi kan spesialisere oss på Hyundai, ser vi at detaljkunnskapen blir bedre hos alle medarbeidere. Vi blir rett og slett flinkere og mer effektive, både som rådgivere og mekanikere. Økt kunnskap betyr alltid økt servicenivå, uansett hva man jobber med, mener Sørensen.

Landsdekkende service

Hyundai Heavy Industries Europe har et stort servicesenter og delelager i Belgia. Sørensen forteller at dekningen på deler er hele 97 prosent og alt leveres over natt.

Trøndelag Trucksenter har servicepartnere over hele Norge og forhandlere på Møre og Østlandet.

– Det kan bli naturlig å utvide forhandlernettet, men all vekst vil skje kontrollert og organisk. Vi vil bygge sten for sten. Tett oppfølging og riktig rådgiving vil fortsatt være nøkkelen for videre vekst. Her tenker vi og Hyundai helt likt, avslutter Stener Sørensen.

Hyundai tilbyr motvektstrucker med løftekapasitet opp til 25 tonn. Snart vil en slik bli overlevert til en norsk kunde. Foto: Hyundai
Hyundai tilbyr motvektstrucker med løftekapasitet opp til 25 tonn. Snart vil en slik bli overlevert til en norsk kunde. Foto: Hyundai