Ny Kalmar fra 18 til 33 tonn

Kalmars nye DCG180-330 har kapasitet fra 18 til 33 tonn og er spesielt konstruert for håndtering i tungindustrien i tillegg til i havner og på terminaler.

Kalmar DCG180-330 har en rekke funksjoner som hevdes å sette en ny standard for ytelse og sikkerhet. EGO-kabinen gir føreren god sikt i alle retninger, lavt støynivå og en god ergonomi.
Kalmar DCG180-330 har en rekke funksjoner som hevdes å sette en ny standard for ytelse og sikkerhet. EGO-kabinen gir føreren god sikt i alle retninger, lavt støynivå og en god ergonomi.
Publisert Oppdatert

Ifølge Kalmar, som er en del av Cargotec, er trucken utviklet for å øke produktiviteten, men samtidig reduserte driftskostnadene. Den er designet fra grunnen av, og feedback fra brukere har vært en integrert del av utviklingsprosessen på trucken som er spesielt konstruert for lasthåndtering i tungindustrien i tillegg til i havner og på terminaler.

 

God ergonomi i EGO-førerkabin

Kalmar DCG180-330 har en rekke funksjoner som hevdes å sette en ny standard for ytelse og sikkerhet. EGO-kabinen gir føreren god sikt i alle retninger, lavt støynivå og en god ergonomi.

Konsollen er operatøren forlengede arm og er enkel å forstå, å bruke og justere. Den gir maksimal fleksibilitet, brytere og indikatorer innenfor innen rekkevidde bidrar til et effektivt kjøremiljø.

Føreren kan velge mellom tre ulike kjøremodus som tilpasser trucken til det aktuelle bruksområdet: "Power" maksimerer effektiviteten per time. "Normal" balanserer ytelse og økonomi for å optimalisere lønnsomheten. Hvis kostnader veier tyngre enn behovet for ytelse, er "Economy" å foretrekke.

 

15 prosent lavere forbruk

Kalmar DCG180-330 er utstyrt med en Cummins eller Volvo-motor med høy effekt, men som også bidrar til en betydelig reduksjon i drivstofforbruket. De imøtekommer også EPA Stage IV / EU 4 Final utslippsnormene.

Sammenlignet med den forrige modellen, bruker den nye DCG180-330 ca. 15 prosent mindre drivstoff i standardkonfigurasjonen. I Economy-modus kan man oppnå ytterligere 15 prosent reduksjon i forbruket.

Løftehastigheten er blitt økt takket være det variable hydraulikksystemet som registrerer belastningen i hvert løft og justerer oljestrømmen etter det. Løfteoperasjonene er opptil 40 prosent raskere sammenlignet med den forrige modellen.

– Kalmar fortsetter å sette en høy standard for gaffeltruckenes produktivitet, sikkerhet og lave eierkostnader, sier Thomas Malmborg, Vice President Forklift Trucks i Kalmar. – Anskaffelses-kostnaden er bare én av mange faktorer som påvirker den totale eierkostnadene. Faktisk er kjøpesummen en mindre post i livslengdekostnadene. Det som virkelig teller i det lange løp er kostnadskontroll og operativ effektivitet og som tydelig vil komme frem på kundens bunnlinje, mener Malmborg.

Løftehastigheten på nye Kalmar DCG180-330 er blitt økt takket være det variable hydraulikksystemet som registrerer belastningen i hvert løft og justerer oljestrømmen etter det.
Løftehastigheten på nye Kalmar DCG180-330 er blitt økt takket være det variable hydraulikksystemet som registrerer belastningen i hvert løft og justerer oljestrømmen etter det.