Ny salgsdirektør i Sopra Steria

– Charlotte Drougge kommer med lang og bred erfaring fra konsulentbransjen, og hun vil være med å videre løfte hele selskapets salgsorganisasjon, sier Kjell Rusti, adm. direktør for Sopra Steria i Skandinavia.

Charlotte Drougge kommer fra Sverige, men har bodd i Norge siden 1988. Hun har 25 års erfaring med salg, og har bekledd roller hos blant andre Capgemini, SAS Institute, DNB og Oslo Børs. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Charlotte Drougge kommer fra Sverige, men har bodd i Norge siden 1988. Hun har 25 års erfaring med salg, og har bekledd roller hos blant andre Capgemini, SAS Institute, DNB og Oslo Børs. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Publisert

Sopra Steria har ansatt Charlotte Drougge som direktør for salg og forretningsutvikling i Norge. Hun trer inn i selskapets strategiske ledergruppe i Skandinavia.

Siden 2014 har Drougge vært Managing Director for Financial Services i Accenture, der hun også har jobbet med og vært sponsor av «Corporate Citizenship» i Accenture Norge. I Sopra Steria får hun stillingstittelen «Head of Business Development» og skal lede salgsinnsatsen på tvers av alle forretningsområder. Hun får også personalansvar for alle som jobber med salg og forretningsutvikling i selskapet.

– Dette er et ansvarsområde som passer meg godt. Jeg gjorde det samme i Accenture, men der hadde jeg også ansvar for leveranser. I Sopra Steria får jeg jobbe helhetlig og samlet med salg og forretningsutvikling, og det gleder jeg meg virkelig til, sier hun.

Los til Industri 4.0

Drougge mener Sopra Steria er i en unik posisjon på det norske markedet fordi selskapet kan kombinere en betydelig internasjonal posisjon med tung lokal tilstedeværelse og kompetanse. Dermed er selskapet i en svært god posisjon til å lose kundene gjennom det som regnes som den fjerde industrielle revolusjonen, nemlig digitalisering.

– Samtidig som vi er landets største konsulentselskap innen digitalisering i både privat og offentlig sektor, er vi personlig engasjert i hver kundes situasjon og utfordringer. Jeg opplever at medarbeiderne føler sterk omsorg og omtanke for kundene, og den vil jeg arbeide for å styrke, sier hun.

Fikk opp kvinneandelen

En hjertesak for Drougge er å øke kvinneandelen i IT-bransjen og -ledelse, som fremdeles domineres av menn. Da hun var i Accenture steg kvinneandelen i avdelingen hun ledet fra 15 prosent til over 50 prosent.

– Den lave kvinneandelen i IT-bransjen går helt tilbake til hvordan vi er oppdradd. Som ung jente var jeg flink i matte og hadde tidlig interesse for IT. Likevel fikk jeg råd om å bli lege, sykepleier eller økonom. Vi må sørge for at våre barn får bedre muligheter til å ta riktige valg, uavhengig av kjønn. Det vil komme hele bransjen vår til gode, sier hun.