Klarer to skift på en lading

Ny smalgangstruck med batteribyttegaranti

Jungheinrich garanterer at deres nye smalgangs-/kombitruck EKX 514–516 klarer to skift uten batteribytte. Hvis ikke får brukeren et batteri nummer to helt kostnadsfritt.

EKX 514–516 kan løfte inntil 1600 kilo opptil 17,5 meter.
EKX 514–516 kan løfte inntil 1600 kilo opptil 17,5 meter. Foto: Jungheinrich
Publisert Oppdatert
EKX 514–516 får sin publikumspremiere under LogiMAT 2016 i Stuttgart i mars.
EKX 514–516 får sin publikumspremiere under LogiMAT 2016 i Stuttgart i mars. Foto: Jungheinrich
Jungheinrich har innført en batteribyttegaranti på sin nye smalgangs-/kombitruck EKX 514–516. Dersom batteriet – mot formodning – ikke klarer to skift, får kunden et batteri nummer to helt kostnadsfritt.
Jungheinrich har innført en batteribyttegaranti på sin nye smalgangs-/kombitruck EKX 514–516. Dersom batteriet – mot formodning – ikke klarer to skift, får kunden et batteri nummer to helt kostnadsfritt. Foto: Jungheinrich

Ifølge Jungheinrich kan den nye smalgangs-/kombitrucken EKX 514–516 skilte med det mest moderne innen elektronikk, komplett nyutviklet motorteknologi og lønnsom og effektiv energistyring. Utover det sørger lettvektskonstruksjon med høykvalitetsstål for en vektreduksjon på 150 kilo. EKX 514–516 kan løfte inntil 1600 kilo opptil 17,5 meter og får sin publikumspremiere under LogiMAT 2016 i Stuttgart i mars.

 

Garanterer to skift på en lading

Produsenten garanterer at den nye trucken tåler to skift på bare én batterilading. Ved toskiftsdrift bortfaller både batteribytte, dyrt bytteutstyr og dermed også kostnader for arbeidskraft ved selve batteribyttet. Jungheinrich har gått så langt at de innfører en "batteribyttegaranti": dersom batteriet, mot formodning, ikke klarer to skift, får brukeren et batteri nummer to helt kostnadsfritt.

 

Energisparende motorer

Kjernen i EKX 514–516 er en komplett nyutviklet motorteknologi. For første gang brukes en synkron reluktansmotor (magnetisk motpolsteknologi), i denne trucken. Dermed kombineres den høye ytelsen og energibesparelsen fra synkronmotorer med kostnads- og vedlikeholdsfordelene fra asynkronmotorene i 3-faseteknologi.

Med den nye motorteknologien blir rundt 93 prosent av energien omgjort om til ytelse – og energitapet halveres. Det betyr at energiforbruket har blitt senket med ytterligere 15 prosent i forhold til forgjengermodellen. I tillegg er betydelig høyere ytelse oppnådd.

 

Ny vibrasjonsdemping 

Med denne serien introduserer Jungheinrich også for første gang et patentert system for vibrasjonsdemping. Med ytelsesmodulen Floor Pro (tilleggsutstyr) reduseres svingningene på masten og førerplattformen på ujevne underlag som ikke er tilpasset tradisjonelle smalgangstrucker. Systemet gir mulighet for å kunne kjøre med opptil 30 prosent høyere hastighet på "ikke-optimale" underlag. Dessuten skånes last og truck, og vedlikeholdsbehovet reduseres. Målet med den nye modulen er å kunne arbeide sikkert og effektivt med smalgangstrucker i løftehøyder opptil ti meter på underlag som i utgangspunktet er ment for skyvemasttrucker.

Den nye EKX 514–516 inneholder ulike moduler for prosessintegrering. Hertil hører blant annet RFID-teknikk, synkronisert høyde- og veiemåling og logistikkgrensesnitt. Gjennom bruk av Jungheinrichs eget lagernavigasjonssystem "Warehouse Navigation" (tilleggsutstyr) med halvautomatisk kjøring mot målet, kan i praksis en effektøkning på opptil 25 prosent oppnås opplyser Jungheinrich i forhåndsomtalen.