Produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway er svært tilfreds med den nye tyngste serien av Traigo 80 som har løftekapasitet fra 6 til 8 tonn. De vil utvilsomt bidra til en enda høyere andel av elektriske drevne trucker i disse vektklassene, mener han. Foto: Henning Ivarson
Produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway er svært tilfreds med den nye tyngste serien av Traigo 80 som har løftekapasitet fra 6 til 8 tonn. De vil utvilsomt bidra til en enda høyere andel av elektriske drevne trucker i disse vektklassene, mener han. Foto: Henning Ivarson

Ny stor elektrisk fra Toyota

Toyota Material Handling har lansert en helt ny generasjon tyngre elektriske motvektstrucker fra 6 til 8 tonn. I løpet av året vil de kunne tilbys med Li-ion-batterier.

Publisert

Traigo 80-serien er blitt utvidet av en helt ny modell som på samme chassis tilbys i fire ulike versjoner: som 6-, 7-, og 8-tonner, i tillegg til en variant av sistnevnte med 900 mm lastsenter.

Produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway opplyser at disse erstatter de tidligere Traigo 80 HT-modellene som ble lansert i 2010. Han legger til at de i sin tid ble godt mottatt av markedet, men han er glad for at det kommer en etterfølger nå. Spesielt etter at flere av konkurrentene de siste årene har kunnet tilby mer moderne trucker i disse vektklassene.

Den helflytende kabinen er støysvak og gir føreren god sikt. Foto: Henning Ivarson
Den helflytende kabinen er støysvak og gir føreren god sikt. Foto: Henning Ivarson

Energieffektive

De nye og tyngste Traigo 80-modellene skal ifølge Totsås være like energieffektive som resten av Traigoprogrammet med blant annet elektrisk servostyring. De er naturligvis utstyrt med SAS (System of Active Stability) og kan leveres med tre mastalternativer med løftehøyder opp i 7,5 meter. De er utstyrt med en helflytende kabin med gummioppheng som bidrar til å gjøre trucken støysvak, og produktsjefen påpeker også de store hjulene som gjør den godt egnet til utendørs bruk. Han er overbevist om at truckene vil bidra til at den elektriske andelen trucker i disse vektsegmentene øker ytterligere. De vil i begynnelsen bli levert med konvensjonelle bly-/syrebatterier opptil 1.250 Ah, men vil bli tilbudt med Li-ion-batterier i løpet av året.

I likhet med alle de øvrige elektriske motvektstruckene til Toyota, produseres også de nye og tyngste Traigo 80-modellene i Bologna. De første kundetruckene er ventet til landet mot slutten av året.

Selv om den utstilte trucken var tydelig merket med "Li-ion", var den likevel utstyrt med konvensjonelt batteri. Den nye serien vil imidlertid kunne bli levert med Toyotas nye og egenproduserte Li-ion-batterier i løpet av året. Foto: Henning Ivarson
Selv om den utstilte trucken var tydelig merket med "Li-ion", var den likevel utstyrt med konvensjonelt batteri. Den nye serien vil imidlertid kunne bli levert med Toyotas nye og egenproduserte Li-ion-batterier i løpet av året. Foto: Henning Ivarson