Tester rekordtunge tog i Norge

Mandag rullet 6864 tonn gods på Ofotbanen.

LKAB har klargjort et spesielt togsett med nye og kraftigere vognhjul for å klare den økte lasten.
LKAB har klargjort et spesielt togsett med nye og kraftigere vognhjul for å klare den økte lasten. Foto: Tor Gunnar Pedersen
Publisert Oppdatert

Det er ikke bare på veinettet det forskes på økte lengder og vekter. Ofotbanen har allerede Europas tyngste tog, men nå prøvekjører LKAB tog der tillatt aksellast er økt fra 30 til 32 tonn.

Denne uken gikk den første prøveturen. Toget var lastet med 6.864 tonn jernmalmpellets.

På Malmbanan i Sverige har tyngre tog tidligere blitt utprøvd og godkjent på strekningen Malmberget-Luleå. Nå starter prøvekjøring med tyngre aksellaster også mellom Kiruna og Narvik. Prøveprosjektet er et samarbeid mellom LKAB, Trafikverket og Bane NOR.

– Med denne satsingen ligger vi i forkant i Europa, forteller områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR. Kapasiteten på banen er begrenset, og for at infrastrukturen skal kunne transportere større volumer finnes det to alternativer: Dobbeltspor eller lengre og tyngre tog, sier Brækkan.

LKAB er allerede den operatøren som kjører de tyngste togene i Europa, og LKABs 750 meter lange tog har maksimal lengde for banen.

På norsk side har Statens Jernbanetilsyn i første omgang gitt LKAB tillatelse for prøvekjøring med to tog i døgnet i ett år framover.