Nyheter fra Peugeot og Citroen :

Testet: Nye Partner og Berlingo

Supert understell og med eget sladresystem for overvekt.

Veldig bra understell, det er hovedinntrykket fra PSA sin nye trio, Partner, Berlingo og Combo
Veldig bra understell, det er hovedinntrykket fra PSA sin nye trio, Partner, Berlingo og Combo Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

I august var vi i Tyskland for prøvekjøring av Opel Combo, riktignok med forbud mot å nevne noe om kjøreinntrykket på varebilversjonen.

Nå har vi vært i Frankrike for kjøring av Partner og Berlingo, så da er katta (de tre kattene) ute av sekken.

De tre varebilene som kun skilles på fronten, dashbord, ratt og noe utstyr, gir et godt inntrykk, noe vi hintet tydelig om etter vi kjørte Opels versjon.

Førsteinntrykket

Understellet gir et veldig godt inntrykk på de franske landeveiene nord for Paris. Om man skal sammenligne med dagens Partner og Berlingo, er det inntrykket helt supert.

Støy og rumling er godt dempet inne i kupeen, hjulstøy blir først merkbart fra rundt 80 km/t. Bilene vi kjørte var lastet opp med mellom 200 og 900 kilo, så vi kan si at bilen har fine kjøreegenskaper når den er lastet, men vi kan ikke si noe om hvor stumpete og stivt det blir når de kjøres tomme.

Dette er lang versjon på 4,75 meter.
Dette er lang versjon på 4,75 meter. Foto: Fredrik Saugstad

Den manuelle gearkassa med seks trinn er lettsjaltet, men gearspaken kunne med fordel gitt et litt mer fast inntrykk. Plasseringen derimot er svært fin og ergonomisk. Dessverre fikk ikke kjørt automatkassa som kan kombineres med 130-hesteren. Men motoren med det høyeste effektnivået virker sterk med godt bunndrag, så man slipper å sjalte ned så mye. Styreresponsen er fin og det er lett å finne seg til rette bak rattet.

Peugeots I-Cockpit inneholder et ganske lite ratt med en spesiell utforming. Om denne utformingen er en fordel i bydistribusjon med mye snuing og parkering, er vi usikre på, men på landeveien fungerer det fint.

Peugeots I-Cockpit.
Peugeots I-Cockpit. Foto: Fredrik Saugstad

Viktig for importøren

Instrumentpaneler og den store 8-tommers skjermen er et virkelig stort løft fra dagens modeller. Det er kanskje ikke så rart, siden dagens utgaver ble lansert for 10 år siden. Men de har solgt i bøtter og spann. I Norge har bilene stått for mellom 1300 og 2500 biler hvert år, og det er mye.

Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot og Citroën i Norge.
Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot og Citroën i Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Informasjonssjef for Peugeot og Citroen, Stian Gihle, understreker viktigheten av tredje generasjon ved å nevne noen tall.

Det er solgt 24.157 Partnere fra 2008 til nå og det er solgt 19.197 Berlingo i samme tidsrom. Partner og Berlingos offisielle lansering er nå i november, de første bilene dukker opp i Norge i romjula, så da får vi nok ikke kjørt de gjennom noe norsk saltlake før første kvartal 2019.

To paller går inn også på den korte versjonen, nyttelast varierer fra 650 til 1000 kilo.
To paller går inn også på den korte versjonen, nyttelast varierer fra 650 til 1000 kilo. Foto: Fredrik Saugstad

Overlast!

En av lanseringens kuleste og mest nyttige innovasjoner må være tilvalget Overload Indicator. Den beregner automatisk bilens vekt når tenningen slås på. Det et grønt tegn i varerommet dersom du er innafor grensa, om du legger på for mye, lyser det en gul lampe over et ikon utformet som en vekt med utropstegn. Det samme ikonet lyser opp i instrumentpanelet.

Overlast indikator i varerommet.
Overlast indikator i varerommet. Foto: Fredrik Saugstad

(Å teste det var ikke vanskeligere enn å stå på sette seg inn i varerommet på en bil som var maks lastet, da kom overlastvarselet etter et par sekunder.)

Head up eller I-cockpit

Peugeots I-cockpit er på plass i i Partner som standard. Det består av et kompakt multifunksjonsratt, mer oversiktlig instrumentpanel og en 8-tommers berøringsskjerm. Berlingo og Opel Combo får ikke dette, men kan bestilles med head-up display som på personbilene.

Med 8-tommers berøringsskjerm har brukervennligheten til infotainmentsystemet blitt løftet et betydelig hakk.

Fin førerplass med god ergonomi, men mye hard svart plast og noe dårlig med oppbevaringsplass.
Fin førerplass med god ergonomi, men mye hard svart plast og noe dårlig med oppbevaringsplass. Foto: Fredrik Saugstad

Lanseringsbilene hadde ellers et svært enkelt interiør med total dominans av sort hardplast. Vi synes også at oppbevaringsmulighetene og koppholderne burde vært bedre på en ny varebil som dette.

Ikke LED-lys

Tankegangen til PSA er et sober tilnærming til modellutvalg og utstyr for å holde prisene lave og salget høyt, særlig i Europa.

Dette gir også noen av svarene på hvorfor de små kassebilene ikke er tilgjengelige med LED-lys eller skikkelig lyspakker, som finnes på personbilutgavene.

Vi savner en lyspakke med LED-teknologi.
Vi savner en lyspakke med LED-teknologi. Foto: Fredrik Saugstad

(Opel Combo har forresten LED-kjørelys.)

Men norske kunder er kresne kunder og importøren har planer om å tilby ombygde varebiler fra personbilene Rifter og Berlingo til varebil, slik de har gjort tidligere, selv om disse aldri har stått for mange biler på statistikken.

Motor

Foreløpig kan du velge mellom dieselmotorene BlueHDi på 1,56 liter med 100 hestekrefter og 254 newtonmeter ved 1750 omdreininger eller BlueHDi på 1,49 liter med 130 hestekrefter og 300 newtonmeter ved 1750 omdreininger. Sistnevnte er ekstra interessant siden den kan kombineres med PSA sin EAT8 8-trinns automatkasse. Det finnes allerede en Pure Tech 1,2 liters bensinmotor på 110 og 130 hester, men den er ikke priset for Norge enda. Elektrisk drivlinje ligger noen år frem i tid.

Kort versjon.
Kort versjon. Foto: Fredrik Saugstad

650 til 1000 kilo

Nyttelasten varierer fra 650 til 1000 kilo, avhengig av modell.

Tilhengervekten varierer fra 1000 kg til 1500 kilo.

Man kan laste inn en europall i bredden gjennom bakluka. Totalt er det plass til to paller, både på den korte på 4,4 meter og den lange på 4,75 meter.

Proff og Mester

Norge er det de kjente utstyrsutgavene Partner Mester og Berlingo Proff som videreføres som egne norske utstyrsvarianter.

Startpris for kort versjon med 100 hester er 232.200 kroner inkl. mva, mens lang utgave med 130 hester og automat starter på 275.000 inkl mva.

Bakenden er nesten uendret fra dagens modell og lik på de tre bilene.
Bakenden er nesten uendret fra dagens modell og lik på de tre bilene. Foto: Fredrik Saugstad