Kalmar presenterer ECG50-90 på Den Tekniske Messen

Økende trend mot flere tyngre eltrucker

Elektriske motvektstrucker har lenge vært populære til enklere håndtering, men nå er det en klar trend mot at de også benyttes til tyngre gods. På Den Tekniske Messen 15. til 18. september presenterer Kalmar sin nye eltruckserie med løftekapasitet fra 5 til 9 tonn.

Eltruckenes egenskaper med å være stillegående og utslippsfrie gjør dem ideelle til kjøring innendørs og til håndtering sensitive varer som mat, drikke og papir. Foto: Kalmar

Eltruckenes egenskaper med å være stillegående og utslippsfrie gjør dem ideelle til kjøring innendørs og til håndtering sensitive varer som mat, drikke og papir. Foto: Kalmar

Publisert Oppdatert
Stadig flere brukere velger elektrisk ut fra et miljøvalg, men også de stigende dieselprisene gjør tunge eltrucker stadig mer attraktive. Foto: Kalmar

Stadig flere brukere velger elektrisk ut fra et miljøvalg, men også de stigende dieselprisene gjør tunge eltrucker stadig mer attraktive. Foto: Kalmar

Kalmars nye elektriske serie ECG50-90 hadde verdenspremiere på den store logistikkutstillingen CeMAT i Hannover i fjor.

Den nye serien har løftekapasiteter fra 5 til 9 tonn og ifølge produsenten er den optimalisert for å redusere eierkostnadene samtidig med at sikkerheten og miljøvennligheten er forbedret.

Salgssjef Bjørn Fritzell i Kalmar Norge opplyser til Logistikk & Ledelse at de nye eltruckene ble lansert på det norske markedet for et halvt års tid siden og er allerede tatt i bruk av flere norske kunder.  

 

Opptil 75 prosent lavere energikostnader

– På Kalmar brukte vi all vår lange erfaring som leverandør av tunge trucker da vi designet den nye serien. Resultatet er en høyytelses elektrisk truck som matcher våre kraftige dieseltrucker, men som samtidig er stillegående og fri for forurensning og vibrasjoner, sier Thomas Malmborg, Vice President Forklift Trucks i Cargotec, som Kalmar er en del av.

Han hevder de nye elektriske truckene kan benyttes til tung industriell håndtering uten tap av hverken produktivitet eller kjøreglede.

– Men de virkelige fordelene med å velge elektrisk er lave driftskostnader, hovedsakelig gjennom reduserte energikostnader og vedlikehold. Den initielle investeringen er beregnet til å være nedbetalt i løpet av to år, sier Malmborg, som viser til at det ifølge Kalmars beregninger vil være mulig å redusere de årlige driftskostnadene knyttet til energiforbruk med opptil 75 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieseltruck.

De nye eltruckene har flere strømsparende kjøreprogrammer, og sammen med endringer i de elektriske og hydrauliske systemene kan man oppnå 15 prosent lavere energiforbruk sammenlignet med Kalmar tidligere eltruckmodeller.

 

Økt sikkerhet

Kalmar poengterer at sikkerhet alltid har stått sentralt i produktutviklingen, og hevder at ECG50-90 overgår alle sikkerhetsforskriftene på markedet.

Peter Ivarsson, Sales Support Director i Kalmar Forklift Truck forteller at de nye truckene har et antall funksjoner som forbedrer sikkerheten, både for sjåfører og personer i miljøet rundt maskinen. Blant annet er de utstyrt med et kraftig blått lys som projiseres på gulvet for å advare at trucken nærmer seg, noe som reduserer risikoen for ulykker.

Gaffeltrucken EGO-kabin, som er standard for Kalmar maskiner i G-generasjon, har blitt kraftig oppgradert både når det gjelder ergonomi og sikt og bidrar til økt produktivitet, effektivitet og operatørens sikkerhet. For eksempel vises rattets for å forhindre ulykker og redusere dekkslitasje. Kalmar fremhever også det roterende setet som reduserer belastningen på nakke og skuldre ved rygging over lengre distanser.

ECG50-90 hadde verdenspremiere på den store logistikkutstillingen CeMAT i Hannover i fjor. Foto: Henning Ivarson

ECG50-90 hadde verdenspremiere på den store logistikkutstillingen CeMAT i Hannover i fjor. Foto: Henning Ivarson