Øker matsikkerheten i salatbarer

Lexit Group har levert et system for å øke matsikkerheten Bamas nye salatbarer.

Skjermen er et administrasjonsverktøy for butikkansatte, men kan også benyttes som informasjonsskjerm for forbrukere.

Skjermen er et administrasjonsverktøy for butikkansatte, men kan også benyttes som informasjonsskjerm for forbrukere. Foto: Lexit Group

Publisert Oppdatert

Systemet sikrer forbrukerne fersk salat og holder kontroll på holdbarhetsdatoer, liggetider i disk og temperatur.

– For å forhindre avvik på disse punktene, varsler vi de butikkansatte i forkant via epost og mobil, så de kan aksjonere og forsikre at innholdet i salatbaren alltid forholder seg frisk for forbrukeren, sier Mikael Thorsgaard, salgssjef software i Lexit Group. Han legger til at varslingen snart vil kunne skje med en app. Den er under utvikling for både Android og iOS og vil bli lansert i månedsskiftet mars/april.

 

Økt salg

Rema 1000 i Torggata i Oslo var første butikk som tok i bruk det nye systemet. Allerede etter tre dager hadde omsetningen fra salatbaren økt betydelig. Thorsgaard kan fortelle at utrullingen av systemet fortsetter i stort tempo i tiden fremover.

Salatbaren hos Rema 1000 er utstyrt med en berøringsskjerm fra Firich Enterprises og en 2D skanner fra Zebra, som begge er levert av Lexit Group.

– Skjermen er et administrasjonsverktøy for butikkansatte, men kan også benyttes som informasjonsskjerm for forbrukere. Her kan de få informasjon om produktenes næringsinnhold og allergener, i tillegg til opplysning om innholdet i utvalgte salater, sier Thorsgaard. Han forteller videre at samarbeidspartneren Agrippa har levert utstyr og system for logging av temperaturdata i salatbaren, sier Thorsgaard, som legger til at systemet er integrert mot deres løsninger som kjøres i skytjenesten Lexit Cloud.

 

Rema 1000 i Torggata i Oslo var første butikk som tok i bruk det nye systemet. Allerede etter tre dager hadde omsetningen fra salatbaren økt betydelig, opplyser Mikael Thorsgaard (t.h.), salgssjef software i Lexit Group. Her sammen med Tom Egil Klausen, innkjøpsdirektør hos Bama Industri AS.

Rema 1000 i Torggata i Oslo var første butikk som tok i bruk det nye systemet. Allerede etter tre dager hadde omsetningen fra salatbaren økt betydelig, opplyser Mikael Thorsgaard (t.h.), salgssjef software i Lexit Group. Her sammen med Tom Egil Klausen, innkjøpsdirektør hos Bama Industri AS. Foto: Lexit Group