- Om ti år selges 5000 tunge lastebiler i Norge

… og dette er Volvos norske planer for 2017.

Waldemar Christensen har gjort bortimot kometkarriere i Volvo Norge siden 2011. Han kom da fra stilling som daglig leder i familieselskapet Mizzuki, i hovedsak et importselskap for MC og ATV. I fjor ble han administrerende direktør i Volvo Norge AS. - Vi jobber mot 40% markedsandel fremover, sier han, fullt vitende om at dette ikke kommer av seg selv.

Waldemar Christensen har gjort bortimot kometkarriere i Volvo Norge siden 2011. Han kom da fra stilling som daglig leder i familieselskapet Mizzuki, i hovedsak et importselskap for MC og ATV. I fjor ble han administrerende direktør i Volvo Norge AS. - Vi jobber mot 40% markedsandel fremover, sier han, fullt vitende om at dette ikke kommer av seg selv. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Det er den norske Volvo-sjefen Waldemar Christensen som spår inn i fremtiden. Han tror at det i løpet av de neste åtte til ti årene vil bli solgt 5000 årlige biler i det tunge segmentet.

De siste årene har det vi kaller et normal-år for lastebilsalget lagt på mellom 3500-4000 enheter over 16 tonn. I fjor bikket dette tallet 4300 og Christensen tror - på samme måte som de øvrige norske lastebilimportørene - at markedet i år vil ligge på omkring det samme. Deretter vil det stige.

På samme måte vil det ikke lenger være nok med å ha 38% markedsandel for å være ledende, tror han. Tallet bør være nærmere 40.

Samtidig vet vi at forskjellen mellom solgte Volvoer og solgte Scaniaer er - måtte Gud forby - liten. I fjor solgte Volvo 1702 tunge lastebiler, mens Scania solgte 1694. En forskjell på kun 8 biler.

Det betyr også at dersom spådommene til Christensen går i oppfyllelse, vil det trolig innebære at både Volvo og Scania blir større, mens de andre blir mindre. Nå setter dog alle lastebilimportørene vi har pratet med stadig høyere mål om egne markedsandeler, så hva som vil bli fasiten står nok igjen å se.

Volvo Ocean Race og Construction Days

Det er klart for en ny Volvo Ocean Edition på FH/FH16. Den lanseres i uke 11 og i forhold til tidligere versjoner vil Volvo denne gangen trekke mer av det utvendige designet inn i interiøret. Mer om denne spesialmodellen kommer nok senere, kjenner vi Volvo rett.

Det er også klart for Construction Days i uke 17/18. Her vil Volvo Maskin, Volvo Buss, Penta og Cars også være samarbeidspartnere. Eventet vil finne sted på Hovinmoen grustak ved Gardermoen.