Logistik & Transport i Göteborg:

Omfattende konferanse og Nordens største truckmønstring

19. til 21. mai arrangeres Logistik & Transport i Göteborg. Parallelt med Sveriges ledende messe og konferanse for logistikk & transport arrangeres også Truck 2015 som blir større enn noen gang tidligere.

Hittil er drøyt 150 utstillere påmeldt, fra de største logistikkaktørene til mindre innovasjonsselskaper og tjenesteleverandører. Foto: Svenska Mässan
Hittil er drøyt 150 utstillere påmeldt, fra de største logistikkaktørene til mindre innovasjonsselskaper og tjenesteleverandører. Foto: Svenska Mässan
Publisert Oppdatert

Praktisk informasjon

Sted:

Svenska Mässan.

Mässans gata/Korsvägen, Göteborg.

 

Åpningstider:

  • Tirsdag 19. mai: kl. 9 – 17
  • Onsdag 20. mai: kl. 9 – 17
  • Torsdag 21. mai: kl. 9 – 16

Det er gratis adgang til messen, men registrer deg i forkant.

 

Konferansen

Konferanseavgiften spenner fra SEK 1.295 for en halv dag til SEK 3.395 for to og en halv dag.

Komplett konferanseprogram

Påmelding

– Det er svært viktig med en møteplass der hele logistikk-kjeden får en naturlig plass. Det er det vi skaper her i Göteborg, fastslår Gabriel Börjesson, messeansvarlig for Logistik & Transport med Truck 2015. Foto: Svenska Mässan
– Det er svært viktig med en møteplass der hele logistikk-kjeden får en naturlig plass. Det er det vi skaper her i Göteborg, fastslår Gabriel Börjesson, messeansvarlig for Logistik & Transport med Truck 2015. Foto: Svenska Mässan

Logistik & Transport med Truck arrangeres av Svenska Mässan i Göteborg og er Nordens største møteplass for logistikkbransjen. I år integreres også Truck 2015, som blir større enn noensinne.

Hittil er drøyt 150 utstillere påmeldt, fra de største logistikkaktørene til mindre innovasjonsselskaper og tjenesteleverandører. På Truck 2015 vil man få presentert samtlige truckmerker som er representert på det svenske markedet, og hvor de aller fleste også er å finne her i landet. Utstillingen bør derfor være av stor interesse også for norske truckkjøpere som ønsker å forhåndsorientere seg. Den norske truckmønstringen skjer for øvrig under Den Tekniske Messen på Exporama utenfor Oslo i midten av september.

Det store konferanseprogrammet som løper parallelt med messen i Göteborg, vil gjøre dypdykk i dagsaktuelle emner.

– Årets konferanse er utformet med sikte på å fange inn de mest interessante trendene innen vareflyt og logistikk. Sammen med en kompetent programkomite har vi identifisert noen svært interessante områder som vi fokuserer på, sier Pär Sandström, programansvarlig for Logistik & Transportkonferansen.

Messegulvet kommer også til å åpne opp for interessante og aktuelle tanker, da det på flere ulike steder presenteres aktiviteter og talere.

– Det er svært viktig med en møteplass der hele logistikk-kjeden får en naturlig plass. Det er det vi skaper her i Göteborg, fastslår Gabriel Börjesson, messeansvarlig for Logistik & Transport med Truck 2015. – Det er også viktig å ta inn de nye forretningsmulighetene og åpne opp for begreper som big data og skytjenester. Dette har vi fått til i år, dels via nye innovative utstillere og til dels via en egen sesjon på Logistik & Transportkonferansen der den digitaliserte transportverdenen virkelig står i fokus, fortsetter Börjesson.

Fra det omfattende og brede konferanseprogrammet har vi sakset noen highlights:

 

Flytter vi produksjonen hjem igjen?

Hvordan fremtidens logistikk utformer seg, påvirkes for en stor del av geopolitiske krefter, globaliseringens utvikling og makroøkonomiske faktorer. En oljepris på 50 dollar fatet merkes på transportkostnadene og påvirker muligens de stigende lønnskostnadene i Asia enda mer enn hvordan vi «sourcer» og produserer. Vi er kanskje på vei til å flytte produksjon tilbake til Europa. I USA er «production home coming» en klar trend. Kan det bli en trend at "commodity production", som kan ha en høy automatiseringsgrad, kommer tilbake til Europa? Spørsmålet kommer til å bli tatt opp under et seminar der en rekke relativt nye beslutningstagere innenfor politikk og industri diskuterer hvordan omverdenen utvikles og hvordan dette påvirker den globale logistikken.

 

Ad hoc-logistikkens tilbakekomst

I den moderne industrielle logistikken er uforutsette hendelser logistikksjefens mareritt. Vi som planlegger logistikk gjør alt for å forutse hendelser og jevne ut hendelsesforløp. Dette vil diskuteres på seminaret om lagerstyring, med fokus på hva rett lagerstyring gjør for resultatet på bunnlinjen.

 

Slaget om dagligvarene, on- eller offline – hvor er vi på vei?

E-handel, B2C, on-line, direct-to-home-distribution – og alt det kalles – tok virkelig av i Sverige i fjor og fortsetter aggressivt å ta markedsandeler i år. Trenden er tydelig. Dagligvarene går forbi hele detaljhandelen, og banker direkte på konsumentenes dører. Så hvor er vi egentlig på vei? På Logistik & Transportkonferansen vil noen av Sveriges mest kompetente personer på området til å diskutere den videre utviklingen.

 

Går trenden mot økt effektivitet eller måler vi feil?

Logistikk i sin alminnelighet, og transportlogistikken spesielt, har gjennom årene blitt merkbart effektivisert. Spørsmålet er om det ambisiøse effektiviseringsarbeidet har ført til uønskede effekter som lavere effektivitet i andre deler av vareflyten, eller i verste fall forverring gjennom et redusert lokalt mangfold. Kanskje er det slik at vi står foran en IT-drevet transformasjon av hele transport og forsyningssystemet, som vil kullkaste mange av dagens sannheter om effektivitet? Vi måler fysisk produktivitet, men konkurrerer mer og mer med digitale tjenester.

På Truck 2015 vil man få presentert samtlige truckmerker som er representert på det svenske markedet, og hvor de aller fleste også er å finne her i landet. Foto: Svenska Mässan
På Truck 2015 vil man få presentert samtlige truckmerker som er representert på det svenske markedet, og hvor de aller fleste også er å finne her i landet. Foto: Svenska Mässan