Varebilstatistikk:

Pangavslutning på varebilåret

Det ble mange vinnere i 2016. Men el-bilsalget stupte.

De mellomstore kassebilene er segmentet med størst vekst i 2016, opp 18 prosent. Her representert ved Ford Transit Custom Sport. Norske varebilkjøpere er glade i påkostede utgaver.
De mellomstore kassebilene er segmentet med størst vekst i 2016, opp 18 prosent. Her representert ved Ford Transit Custom Sport. Norske varebilkjøpere er glade i påkostede utgaver. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Intet mindre enn 36.008 registrerte varebiler ble fasiten fra OFV for 2016. Herav 2100 campingbiler.

Det gjør 2016 til rekordår i moderne tid, bedre enn 2011 da tallet var 35.512 biler. Og 8 prosent bedre enn 2015, som også ble regnet som et godt år.

Alle tall videre er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Noen nøkkeltall:

  • 28,6 %: VW holdt sin soleklare markedsledelse
  • 14,2 %: Ford holdt sin noe nyere klare andreplass.
  • 10,5 %: Mercedes kapret tredjeplass med 13 biler!
  • Transporter/Vito/Transit-klassen vokste mest: 18,4 %
  • Toyota Hilux tilbake på toppen: 1223 Hilux-varebiler
  • Elektriske varebiler, derimot: 10 prosent i minus

Hva skjedde?

Mye av årsaken til rekordåret er en «eksplosjon» av registreringer i desember, med hele 5332 biler. Hadde hele året vært som denne «julehandelen» hadde vi jo endt med over 60.000 biler.

Men som ofte når raketter går til værs, det meste kommer nok ned igjen.

Årsaken til desemberboomen kunne VG summere opp med denne overskriften allerede i november: «Avgiftssjokk i 2017».

Fra i år er avgiftene endret slik at bilmotorens effekt betyr lite, mens utslipp av CO2 og NOX betyr mye. Det er anslått en avgiftsøkning på 10-20 prosent på de meste populære modellene (men husk i samme slengen at varebilavgiftene i utgangspunktet ligger nede på kun en fjerdedel av personbilavgiftene, så det er ikke SÅ brutalt).

Det betyr etter alt å dømme at modellene som økte mest i desember får en mager start på tabellen i 2017.

MEN: Utsiktene totalt for 2017 ligger ifølge de fleste ekspertene i bransjen an til nok et godt normalår på 33.000 biler.

Mer om 2016 inn i 2017

Forklaringen på VW Nyttekjøretøys vedvarende suksess er ikke nødvendigvis enkel, men den bygger på Møller-gruppens totale dominans i de to store bilsegmentene med Caddy og Transporter. Kompetansen på disse bilene og kundene har over tid gitt dem et moment som forblir svært tøft å utfordre. VW selger mer eller mindre presis det antall biler de planlegger å selge år for år.

Det er ikke dermed sagt at alt går på skinner for VW Nytte. De siste årene har verken pickupen Amarok eller store Crafter maktet å tilkjempe seg samme posisjonen i markedet som Caddy og Transporter. Men det kan nok langt på vei ha med produktene å gjøre. Med en splitter ny Crafter inn i 2017 er det potensial til kassebiltrippel fra VW. Også Amarok er ny og bør gnage sin nygamle fiende Hilux i knehasene nå.

At Ford gikk ørlite tilbake i 2016 betyr antagelig ingen trussel mot merkets nyere hevd på klar sølvplass. Fords styrke ligger ikke i en enkeltmodell, men i en bred palett kassebiler pluss pickupen Ranger. Bilene er fortsatt nye nok til å gjøre det skarpt i 2017 også. Den ene saken Ford sliter med, er manglende 4WD.

Mercedes karret til seg en antagelig også internt uventet 3. plass i 2016. De slo huspartner Peugeot med 13 biler, i et magadrag av en sprint i romjulen. I motsetning til Ford, mangler ikke Mercedes 4WD. 2016 var definitivt året da nye Vito slo tilbake etter en stygg dipp i 2015, og den brakte andelen av alle Mercedes med 4WD opp til 66 prosent.

Peugeots 4. plass er likevel anstendig, med tanke på at en enkelt modell står for nesten hele salget, i hvert fall 75 %. Og merket har totalt vokst 15 prosent i et marked som har vokst 8 prosent.

Toyotas 5. plass er også med god vekst, på 16 prosent. Suksessen kan tilskrives Hilux, som har øket 28 prosent mot 2015. Også Land Cruiser holder god fart oppover. Proace med 843 biler er godt nok til 4. plass i det mellomstore kassesegmentet, men drømmen om en nye Hiace er godt begravet.

Citroens 6. plass skyldes en tilbakegang på 20 prosent i et voksende marked. Sett utenfra er det vanskelig å forstå annet enn at volumselgeren Berlingo er ofret til fordel for en overnevnt bil fra samme importørhus.

Isuzu på 7. plass er det bare å ta hatten av for, opp fra 9. plass i 2015. Det skyldes den ene modellen Isuzu har, nemlig pickupen D-Max. 1139 biler er opp nesten 16 prosent fra 2015, da den tok førsteplass i pickupsegmentet. Skjebnens ironi da, at Hilux likevel vant segmentet.

Opel på 8. plass har gjort et greit år, hold volumet uten særlige sprell.

Nissan på 9. plass har gjort en kraftinnsats i prosent. Opp over 50 prosent! Det skyldes i all hovedsak nye NP300 Navara. Men det skal også nevnes av Nissan er soleklar markedsleder i den lille nisjen elektriske varebiler med sin fine NV200.

Renault på 10. plass (og 21 prosent vekst fra 2015) skyldes i stor grad flott utvikling på mellomstore Trafic og store Master. I Norge er Renaults varebilimport todelt, og vi vil tro at Volvo Trucks har bidratt til Master-salget, som er opp med 80 prosent.