Brings nye superterminal

Fire terminaler blir én i Trondheim. Her skal 490 personer jobbe.

Oversiktsbilde av Europas mest miljøvennlige terminal, Logistikksenter Trondheim. Foto: Posten.

Oversiktsbilde av Europas mest miljøvennlige terminal, Logistikksenter Trondheim. Foto: Posten.

Publisert Oppdatert

Vi har omtalt det før, Postens 26.000 kvadratmeter store logistikksenter i Trondheim. Byggestart var rundt juletider for to år siden og fredag ble det altså innviet.

Det blir arbeidsplassen til 490 medarbeidere.

Senteret er langt fra underfrankert. Det er trukket frem som Europas mest moderne og miljøvennlige post- og logistikksenter. Enova har bidratt med 14,2 millioner kroner til å realisere innovative løsninger.

Brødrene Odd Roger (t.v.) og Per Ivar Tiller har til sammen 75 års erfaring fra Posten og Bring. Begge er regiondirektører i Midt-Norge, for henholdsvis post og logistikk, og har delt ansvar for det nye logistikksenteret. Her sammen med konsernsjef Tone Wille under åpningen 15. september. Foto: Posten.

Brødrene Odd Roger (t.v.) og Per Ivar Tiller har til sammen 75 års erfaring fra Posten og Bring. Begge er regiondirektører i Midt-Norge, for henholdsvis post og logistikk, og har delt ansvar for det nye logistikksenteret. Her sammen med konsernsjef Tone Wille under åpningen 15. september. Foto: Posten.

Fire tidligere terminaler i distriktet samles i bygget. Det betyr at postterminalen på Sluppen blir borte etter 30 år, mens Bring flytter ut fra tre forskjellige adresser på havna.

Logistikksenter Trondheim (LST) er ett av Posten Norges 18 logistikksentre i et landsdekkende nettverk. Så langt er 11 terminaler i drift og LST er først av de store byene, forteller Posten i en pressemelding fredag ettermiddag.

I neste måned åpner et nytt logistikksenter i Oslo, og i løpet av et par år vil også Bergen, Stavanger og Tromsø få nye logistikksentre.

- Felles terminaler gir større grad av samproduksjon og vi kan samkjøre post, pakker og gods ut til kunder med redusert trafikkbelastning og utslipp. Dette må til for at vi som et norskbasert logistikkonsern kan hevde oss i konkurranse med store, internasjonale aktører, sa konsernsjef Tone Wille under åpningsseremonien 15. september.

Her er noen av miljøtiltakene som nevnes:

  • 65 hurtigporter som halverer energiforbruket i forhold til gammel løsning.
  • Solcellepaneler og vindturbiner som produserer 530 000 kilowattimer i året, noe som utgjør ca. 25 prosent av vårt totale energibehov.
  • En bank med 48 batterier som lagrer kraften, slik at vi kan bruke den som energi på våre nesten 80 el-kjøretøy.
  • Minivindmøller på lyktestolpene på parkeringsplassen til lys og lading av el-sykler.
  • Tilrettelegging for at medarbeiderne skal kunne sykle på jobb.