Posten inngår stor it-kontrakt

Posten har valgt Tata Consultancy Services (TCS) som strategisk it-leverandør.

Den nye it-avtalen skal bidra til at Posten Norge skal kunne ta i bruk moderne teknologier og arbeidsmetoder.
Den nye it-avtalen skal bidra til at Posten Norge skal kunne ta i bruk moderne teknologier og arbeidsmetoder. Foto: Posten
Publisert Oppdatert

Posten har tidligere hatt tre IT-avtaler innen applikasjonsdrift, -forvalting og utvikling. En av disse har vært med TCS, men nå samles alt hos én leverandør. Fra neste år skal TCS levere drift, forvaltning og utvikling av konsernets it-systemer og bistå konsernet i digitalisering og innovasjon. Avtalen gjelder i fire år fra 1.1.2020 med ytterligere opsjoner i to pluss ett år.

– Posten ser frem til å fortsette og utvide det gode samarbeidet med TCS, sier Arne Erik Berntzen, CIO i Posten Norge.
– Posten ser frem til å fortsette og utvide det gode samarbeidet med TCS, sier Arne Erik Berntzen, CIO i Posten Norge. Foto: Posten

– Posten ser frem til å fortsette og utvide det gode samarbeidet med TCS. De blir en viktig strategisk partner som skal bidra til at Posten tar i bruk nye moderne teknologier og arbeidsmetoder, sier Arne Erik Berntzen, CIO i Posten Norge.

Posten har gjennomført konkurransen i henhold til lov om offentlige anskaffelser. Anslått verdi av kontrakten med TCS er rundt 560 millioner kroner i kontraktsperioden på fire år.

Store i Norden

Tata Consultancy Services tilbyr løsninger innen IT- og konsulenttjenester og forretningsutvikling. TCS har hovedkontor i Mumbai i India har gjennom de siste femti årene bistått noen av verdens største selskaper med endringsprosesser. TCS har over 400.000 ansatte i 46 land og omsatte siste år for over 21 milliarder dollar. Selskapet har siden 2010 etablert seg som en stor aktør i Norden med mer enn 60 kunder, blant dem flere store norske virksomheter.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse