Stor maskin til små pakker

Posten Norge har tatt i bruk Nord-Europas største sorteringsmaskin for småpakker.

Det nye sorteringsanlegget på Postens Østlandsterminal har en teknisk kapasitet på 21.000 kolli i timen og har hele 940 utkast. Det er levert av Beumer Group og bygger på de to opprinnelige sorterne som i sin tid ble levert av danske Crisplant og som i mellomtiden er blitt kjøpt opp av Beumer. Crisplant forsvant forøvrig som varemerke rett etter utvidelsen av et tilsvarende sorteringsanlegg til PostNord på Alfaset for et par år siden.
Det nye sorteringsanlegget på Postens Østlandsterminal har en teknisk kapasitet på 21.000 kolli i timen og har hele 940 utkast. Det er levert av Beumer Group og bygger på de to opprinnelige sorterne som i sin tid ble levert av danske Crisplant og som i mellomtiden er blitt kjøpt opp av Beumer. Crisplant forsvant forøvrig som varemerke rett etter utvidelsen av et tilsvarende sorteringsanlegg til PostNord på Alfaset for et par år siden. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

"Monstersortermaskin" stod det skrevet på et banner som var hengt opp i produksjonsområdet til Postens Østlandsterminal i Lørenskog under den offisielle innvielsen av Postens nye sorteringsmaskin for småpakker. Og med sin teoretiske sorteringskapasitet på 21.694 kolli i timen, 780 meter med transportbånd og hele 940 utkast kan man sikkert forsvare begrepet, selv om dette ofte oppfattes som en smule negativt. Omtrent som monstervogntogene til Torild Skogsholm.

Den nye sorteringsmaskinen ble feiret med en kake som også var i megaklassen. Den ble fraktet inn i deler – fordelt på åtte plukktrucker som kjørte i kortesje under et dryss av såpebobler og som ble ledet an av en signalblåser. Ingen tvil om at den interne arrangementskomiteen hadde hatt det svært moro.
Den nye sorteringsmaskinen ble feiret med en kake som også var i megaklassen. Den ble fraktet inn i deler – fordelt på åtte plukktrucker som kjørte i kortesje under et dryss av såpebobler og som ble ledet an av en signalblåser. Ingen tvil om at den interne arrangementskomiteen hadde hatt det svært moro. Foto: Henning Ivarson
Til slutt ble alle de store kakestykkene satt sammen til en blåkopi av den ordentlige sorteren.
Til slutt ble alle de store kakestykkene satt sammen til en blåkopi av den ordentlige sorteren. Foto: Henning Ivarson

Godt rustet for veksten i e-handelen

Postens Østlandsterminal ble tatt i bruk i 2010. Den gang ble den ansett som verdens mest avanserte postterminal og flere hevder at den fortsatt er det. Opprinnelig skulle den sortere 60 prosent av alle brev og småpakker her i landet, men etter Postens nedleggelse av en rekke brevsorteringsterminaler blir det anslått at mellom 80 og 90 prosent av volumene nå blir sortert her.

Parallelt med nedgangen i brevmengdene øker antallet småpakker. Derfor var det bare et tidsspørsmål før Posten var nødt til å gjøre noe med pakkesorteringskapasiteten på Østlandsterminalen.

Prosjektleder Are Møller-Pettersen opplyser til Logistikk & Ledelse at de valgte litt gjenbruk og har fått bygget sammen to gamle sortere med tre nye sorteringsben, som i tillegg til høyere teknisk ytelse – i praksis 16.000 kolli i timen – også har fått økt antall utkast fra drøyt 300 til 940. På de fleste plassene sorteres det ut i halvpall-kasser, men på enkelte plasser benyttes helpall. Det er også mulig å sortere til sekk.

Utvidelsen har gjort det litt trangere, men han presiserer at de har holdt seg innenfor det samme området de alltid har hatt en multisorter og at utvidelsen derfor ikke har gått på bekostning av andre prosessområder.

Ifølge prosjektlederen er det et state-of-the-art-anlegg som både er svært energieffektivt og stillegående. Dermed står det i god stil med resten av terminalen som er kjent for sin svært høye miljø- og HMS-profil.

Anlegget har kostet 70 millioner kroner og ble levert på avtalt tid av Beumer Group som vant leveransen etter en åpen anbudsrunde. Dermed var det mulig å bygge videre på de to opprinnelige sorterne som i sin tid ble levert av danske Crisplant og som i mellomtiden ble kjøpt opp av Beumer. Ombyggingen tok ca. fire måneder og i den perioden måtte alt sorteres manuelt.

Gleder seg over ny storkunde

Samme dag som Posten markerte den offisielle innvielsen av den nye sorteringsmaskinen for småpakker ble det kjent at netthandelskjempen Komplett i Sandefjord har signert en avtale med Bring om leveranser i Norge. Dermed kan kundene nå velge mellom Bring eller PostNord som blant annet betyr flere tilgjengelige hentepunkter.

– Kundene ønsker valgfrihet over egen leveranse, og kundevennlige leveransealternativer er avgjørende for alle som driver med netthandel, sier Live Haukvik, daglig leder for Komplett. – I tillegg gjør avtalen oss bedre rustet til å ta unna det økende volumet i antall pakker, legger hun til.

– Både PostNord og Bring utvikler stadig bedre og nye leveransealternativer. Det kommer til å skje mye innenfor hjemleveranse med pose på døren og leveranse innenfor døren. Det vil forenkle netthandelsopplevelsen ytterligere, sier Live Haukvik.
– Både PostNord og Bring utvikler stadig bedre og nye leveransealternativer. Det kommer til å skje mye innenfor hjemleveranse med pose på døren og leveranse innenfor døren. Det vil forenkle netthandelsopplevelsen ytterligere, sier Live Haukvik. Foto: Komplett