Landets største 3PL-lager kan fort bli for lite

Prime Cargo har tatt i bruk et 44.000 kvadratmeter stort nybygg i Vestby Næringspark. Selskapet ønsker å bli en attraktiv 3PL-partner for flere netthandelsaktører og da kan bygget raskt bli for lite.

Det er NREP Logicenters, Nordens største eier og forvalter av moderne logistikkbygg, som står bak det nye bygget i Vestby Næringspark som Prime Cargo offisielt innviet i februar.
Det er NREP Logicenters, Nordens største eier og forvalter av moderne logistikkbygg, som står bak det nye bygget i Vestby Næringspark som Prime Cargo offisielt innviet i februar. Foto: Paul Hughson
Publisert Oppdatert

Prime Cargo AS, med tidligere hovedkontor på Gardermoen, er et internasjonalt spedisjonsselskap som foruten å tilby bil-, sjø- og flytransport også utfører ulike tredjepartslogistikk-tjenester.

Som følge av tidligere overtakelser av SpeditionsCompaniet og Qualified Logistics var Prime Cargo tidligere lokalisert på tre forskjellige lokasjoner i Vestby, men i midten av februar kunne selskapet offisielt innvie sitt 44.000 kvadratmeter store 3PL-bygg i Vestby Næringspark, bestående av to store lagerhaller som er bundet sammen av en 4.000 kvm stor omlastingsterminal.

Her har også hovedkontoret og selskapets avdelinger for fortolling og internasjonal biltransport etablert seg. Avdelingene for fly og sjø ligger imidlertid fortsatt på Gardermoen.

Tom Anders Ludvigsen, ordfører i Vestby kommune stod for den offisielle åpningen. Her flankert av Joachim Branko Hansen (t.v.), daglig leder Prime Cargo AS og Bjørn Røstad, gründer og daglig leder i SR Group AS som Prime Cargo er en del av.
Tom Anders Ludvigsen, ordfører i Vestby kommune stod for den offisielle åpningen. Her flankert av Joachim Branko Hansen (t.v.), daglig leder Prime Cargo AS og Bjørn Røstad, gründer og daglig leder i SR Group AS som Prime Cargo er en del av. Foto: Henning Ivarson

Leies ut av NREP Logicenters

Det er NREP Logicenters, Nordens største eier og forvalter av moderne logistikkbygg, som står bak bygget. Ett år etter at selskapet etablerte seg i Norge i 2015, kjøpte NREP prosjektet Vestby Logistikkpark av NCC. Tomten var på 132 mål og i 2017 ble det inngått avtale med Prime Cargo om å sette opp et bygg for dem på 38.000 kvm med opsjon på ytterligere 6.000 kvm som raskt ble løst inn.

Under snorklippingen og den offisielle åpningen sa Vestby-ordfører Tom Anders Ludvigsen (Ap) at den korte byggetiden fra januar til november i fjor tyder på et godt samarbeid mellom byggherren, leietakeren og Vestby kommune. Han påpekte betydningen av å skape arbeidsplasser som gir kommunen økte skatteinntekter og nye muligheter – selvfølgelig under forutsetning at arbeidstakerne velger å bosette seg der. Firmabeskatningen mister de uansett, siden den går rett til Siv, som ordføreren uttrykte det.

Den ene lagerhallen er foreløpig bare delvis innredet med reoler, men vil bli utvidet etter hvert. Dette var helt bevisst fra Prime Cargo sin side da de var avhengig av å se hva de fikk av både kunder og varetyper.
Den ene lagerhallen er foreløpig bare delvis innredet med reoler, men vil bli utvidet etter hvert. Dette var helt bevisst fra Prime Cargo sin side da de var avhengig av å se hva de fikk av både kunder og varetyper. Foto: Henning Ivarson

Hektisk startfase

Daglig leder Joachim Branko Hansen og hans over 90 medarbeidere i Prime Cargo AS, kunne etter den offisielle åpningen så vidt begynne å puste ut etter en svært travel periode. Foruten å flytte over 3PL-kundene fra de tre tidligere lokasjonene har de i tillegg innfaset én ny som også er den klart største 3PL-kunden til Prime Cargo. Tidligere var det DHL Supply Chain som var logistikkoperatøren til dette selskapet, og Hansen forteller at bare for denne ene kunden har de daglig mottatt 15 semitrailere med varer fra DHL-lageret og som skulle legges inn i det nye.

Bygget er blitt fylt opp raskere enn forventet og Hansen anslår at 20 kunder legger beslag på 95 prosent av lagerkapasiteten.

Lager & Industrisystemer (LIS) har stått for all lagerinnredning og distriktssjef Børge Østnes opplyser at de så langt har levert reoler med plass til rundt 36.000 paller, men at en planlagt utvidelse vil øke dette til rundt 40.000. LIS har også levert en god del småvarereoler, i tillegg til en mesaninheis og noen strekkfilmmaskiner. Monteringen gikk ifølge prosjektleder Jon Skjønnhaug i LIS uvanlig knirkefritt og montørene fikk tilgang til bygget allerede tidlig i fjor høst.

På trucksiden opplyser Hansen at de valgte både Jungheinrich og Hesselberg Truck (Linde) som leverandører. Opprinnelig ble det bestilt 51 trucker, men allerede under den offisielle åpningen hadde truckparken økt til 58 og som skal videre opp til 66. De er alle utstyrt med konvensjonelle bly-/syrebatterier som holder seg gjennom en forskjøvet arbeidsdag fra kl. 6 til 14 og fra kl. 14 til 22 og lades derfor kun på natten.

Et stort smalgangslager betjenes av seks høytløftende Linde plukktrucker. Det nye bygget har også en kontorfløy dit både hovedkontoret og avdelingene for fortolling og internasjonal biltransport etablert seg. Prime Cargo sine avdelinger for fly og sjø ligger imidlertid fortsatt på Gardermoen.
Et stort smalgangslager betjenes av seks høytløftende Linde plukktrucker. Det nye bygget har også en kontorfløy dit både hovedkontoret og avdelingene for fortolling og internasjonal biltransport etablert seg. Prime Cargo sine avdelinger for fly og sjø ligger imidlertid fortsatt på Gardermoen. Foto: Henning Ivarson

Mesteparten styres av Astro WMS

Prime Cargo opplyser at de nå ligger på rundt 4.000 plukk og ca. 30.000 linjer i døgnet. Én linje kan være alt fra én vinflaske til en hel pall, så det er store volumer som går gjennom huset hver dag.

Selskapet har etablert egne rutiner for hver eneste kunde, også de mindre. Det aller meste blir styrt av Astro WMS, et lagerstyringssystem som ifølge salgssjef Ali Zeybek i Consafe Logistics er godt egnet til aktører innenfor tredjepartslogistikk. Han forteller at Qualified Logistics hadde god erfaring med dette wms-et, men at Prime Cargo selvfølgelig nå har tatt i bruk den nyeste versjonen av programmet.

I tillegg til dette har Consafe også stått for leveransene av det stemmestyrte systemet Vocollect som benyttes av plukkerne på småtruckene, i tillegg til truck-pc, skanner og skrivere til både skyvemasttruckene og smalgangs ordreplukktruckene.

En av kundene til den nye store 3PL-kunden som Prime Cargo nylig overtok har som krav at profilvarer skal leveres på spesialpaller som kjøres rett i butikk. Ompalleteringen er relativt plasskrevende og foregår på en mesanin der man også finner kontorene til de to 3PL-kundene som har valgt å ha fast personell på lageret til Prime Cargo.

I den ene enden av mesaninen finner man et større område med småvareoler hvor man lagrer, plukker og sender ut innfatninger til Brillelands 80 norske butikker.

Lager & Industrisystemer (LIS) har stått for all lagerinnredning. Fra venstre: distriktssjef Børge Østnes, seniorkonsulent Hartmut Dammeyer, daglig leder Rune Dammeyer og prosjektleder Jon Skjønnhaug.
Lager & Industrisystemer (LIS) har stått for all lagerinnredning. Fra venstre: distriktssjef Børge Østnes, seniorkonsulent Hartmut Dammeyer, daglig leder Rune Dammeyer og prosjektleder Jon Skjønnhaug. Foto: Henning Ivarson

4.000 kvm stor gjennomløpsterminal

De to lagerhallene til Prime Cargo bindes som nevnt sammen av en 4.000 kvm stor omlastings- og gjennomstrømmingsterminal som først og fremst er beregnet for selskapets egen transportvirksomhet. Her skal importvarer fra kontinentet og Asia tas inn på den ene siden og direkte ut til distribusjon fra den andre.

På terminalen er GF Logistikk på plass med eget personell – et selskap Prime Cargo lenge har benyttes til distribusjon og terminalhåndtering av flyfraktforsendelser og til distribusjon av småpakker over hele Norge.

Nær 60.000 sykler på lager

Gresvig er en annen svært stor 3PL-kunde til Prime Cargo. Rundt en tredjedel av den andre lagerhallen er fylt opp med ikke mindre enn 38.000 sykler, og Hansen opplyser at ytterligere 20.000 skal inn her. Dette er en typisk sesongkunde som kommer inn og fyller opp lageret i oktober, november før det er tomt igjen i april. Til gjengjeld kan selskapet glede seg over flere kleskunder som har mye på lager hele året gjennom og hvor det virkelig koker i sommersesongen.

Gresvig er en stor 3PL-kunde til Prime Cargo. Rundt en tredjedel av den andre lagerhallen er fylt opp med ikke mindre enn 38.000 sykler, og ytterligere 20.000 skal inn her. De spesielle stålpallene blir håndtert av motvektstrucker.
Gresvig er en stor 3PL-kunde til Prime Cargo. Rundt en tredjedel av den andre lagerhallen er fylt opp med ikke mindre enn 38.000 sykler, og ytterligere 20.000 skal inn her. De spesielle stålpallene blir håndtert av motvektstrucker. Foto: Henning Ivarson

Satser på nettbutikker

Resten av den andre lagerhallen er foreløpig bare delvis innredet med reoler, men vil bli utvidet etter hvert. Dette var helt bevisst fra Prime Cargo sin side da de var avhengig av å se hva de fikk av både kunder og varetyper.

Foreløpig finner man i denne hallen blant annet en god del spesialgods for O. B. Wiik, i tillegg til alle varene som selges i nettbutikken deres. Tidligere var disse spredd på flere lokasjoner som ble driftet i egen regi, og skal man tro Prime Cargo er O. B. Wiik svært godt fornøyd med outsourcingen av logistikken.

Og nettopp det håper Joachim Branko Hansen at stadig flere selskaper vil gjøre. Prime Cargo satser nå bevisst på å tiltrekke seg både norske og utenlandske netthandelsbutikker og tilby disse komplette 3PL-tjenester. Fortsatt har selskapet god plass til å ta imot flere slike, men dersom dette konseptet virkelig slår an kan det nye praktbygget fort bli for lite.

Abonner på dine egen utgave av Logistikk & Ledelse

Mirja er en av to medarbeidere som betjener Brilleland. Denne delen av 3PL-lageret blir styrt av et annet wms, men Mirja poengterer at det er et sikkert og lettbetjent system med ekstremt liten feilmargin.
Mirja er en av to medarbeidere som betjener Brilleland. Denne delen av 3PL-lageret blir styrt av et annet wms, men Mirja poengterer at det er et sikkert og lettbetjent system med ekstremt liten feilmargin. Foto: Henning Ivarson