Rekordstor truckordre

Jungheinrich har mottatt en ordre på mer enn 1.000 litiumiontrucker.

Selskapet som har lagt inn den store ordren ønsker å være anonym, men de nye truckene skal benyttes i flere land. Illustrasjonsfoto: Jungheinrich

Selskapet som har lagt inn den store ordren ønsker å være anonym, men de nye truckene skal benyttes i flere land. Illustrasjonsfoto: Jungheinrich

Publisert

Dette er den største ordren på verdensbasis som noensinne har blitt registrert for trucker med Li-ionbatterier, og for Jungheinrich er det også den største truckbestillingen i firmaets nesten 65-årige historie.

Den internasjonale storkunden ønsker å være anonym, men skal benytte de nye truckene i lagre og transportsentre i både Storbritannia, Frankrike, Italia og Tyskland. Mer enn 700 av dem er store plukktrucker for bruk i smalgangslagre.

Egenproduksjon

I en pressemelding hevder Jungheinrich å være ledende på Li-ion-teknologien og være alene om å tilby et komplett system fra lader via batteri til truck. De tre siste årene har selskapet tredoblet salget av Li-ionbatterier årlig, og er for tiden den truckprodusenten som har levert flest trucker som er utstyrt med slike batterier.

Jungheinrich er for øvrig den eneste gaffeltruckprodusenten som produserer egne Li-ionbatterier og den stadig voksende globale etterspørselen gjør at konsernet nå planlegger å øke produksjonskapasiteten ytterligere i Norderstedt.

Li-ionbatterier er vedlikeholdsfrie, har lang levetid og den høye ytelsen gjør det mulig å elektrifisere bruksområder hvor det til nå har vært brukt trucker med forbrenningsmotorer. Kort og rask pauselading gjør at kontinuerlig drift er oppnåelig for truckflåten. Tidkrevende batteribytte er overflødig, det samme med ekstrabatteri og bytteutstyr. Egne laderom med avtrekksanlegg er heller ikke nødvendig, fordi det hverken avgis gasser eller syre.